تغییر رفتار ناپسند کودک | گهوارک

تغییر رفتار ناپسند کودک | گهوارک

0 دیدگاه 5 دی 1400 چاپ خبر بازدید: 1150
تغییر محیط و شرایط ابزاری است که باید بیش از پیش توسط پدران و مادران برای اصلاح رفتار فرزندانشان به کار گرفته شود. تغییرات محیطی در مورد نوزادان و کودکان خردسال بیشتر از کودکان بزرگ تر استفاده می شود.

 

تغییر رفتار ناپسند

تغییر رفتار ناپسند

تغییر محیط و شرایط، ابزاری است که باید بیش از پیش توسط پدران و مادران برای اصلاح رفتار فرزندانشان به کار گرفته شود. تغییرات محیطی در مورد نوزادان و کودکان خردسال بیشتر از کودکان بزرگ تر استفاده می شود.

زیرا با گذشت زمان، والدین بیشتر روی روش های لفظی، فرونشاندن و تهدید کردن فرزندشان تکیه کرده و به این ترتیب با غفلت از تغییر شرایط محیطی سعی می کنند با گفت و گو کردن فرزند خود را از ادامه رفتار غیر قابل قبولش باز دارند. با توجه به اینکه تغییر شرایط محیطی در مورد همه کودکان بسیار آسان تر و مؤثرتر است، عدم استفاده از آن جای تأسف دارد. پدران و مادران طبیعتاً پس از آگاه شدن از گستردگی میدان کاربرد تغییر شرایط محیطی به استفاده از آن بیشتر رغبت نشان خواهند داد.

روش های قابل استفاده به شرح زیر می باشند :

پر بار کردن و غنی سازی محیط ، کاستن از شدت فعالیت های مورد علاقه کودک، ساده و غیر پیچیده کردن شرایط محیط، محدود کردن فضای فعالیت کودکان، ایمن سازی محیط برای کودک، تغییر دادن ماهیت فعالیت، آماده کردن کودک برای تغییر شرایط محیط، برنامه ریزی قبلی برای نوجوانان و فرزندان بزرگ تر.

 

پربار کردن و غنی سازی محیطی

هر معلم زبده کودکستان می داند که یکی از راه های مؤثر برای متوقف کردن یا جلوگیری از رفتار غیر قابل قبول کودکان این است که برایشان برنامه های جالب و سرگرم کننده تدارک دیده شود. یعنی شرایط محیطی آنان با در نظر گرفتن فعالیت های شادی آفرینی مانند بازی، سرگرمی، کتاب خوانی، عروسک بازی و غیره بهبود یابد، والدین هم می توانند از همین روش استفاده کنند، زیرا کودک هنگامی که درگیر فعالیت های نشاط آور شود، احتمال کمتری وجود دارد که برای والدینش رفتاری مزاحمت آفرین از خود نشان دهد.

برخی از والدین  اعلام کرده اند که با تخصیص بخشی از خانه به محل تفریح و سرگرمی فرزندشان نتایج بسیار خوبی گرفته اند. این محل باید جایی باشد که کودک بتواند بدون اینکه مزاحمتی فراهم آورد یا خسارتی وارد کند، به تفریح دلخواه خود بپردازد. سفر با اتومبیل هم در مواقعی که کودک خیلی بهانه گیری می کند، می تواند در نظر گرفته شود.

بعضی از والدین تلاش می کنند برای احتراز از سر رفتن حوصله فرزندشان انواع و اقسام وسایل تفریحی را برای فرزندانشان فراهم کنند. بسیاری از پدران و مادران می دانند که با مجاز کردن فرزندشان به دعوت کردن از دوستانش به خانه احتمال رفتار غیر قابل قبول او را به طور چشم گیری کاهش خواهند داد و اینکه کودکان در حضور دو یا سه نفر از دوستانشان معمولا کمتر از موقعی که تنها هستند شر به پا می کنند.

وسایل تفریحی مانند اسباب بازی، وسایل نقاشی و سرگرمی می تواند تا حد زیادی کودک را از شیطنت و کارهای ناپسند باز دارد. والدین به کرّات فراموش می کنند که فرزندشان همانند بزرگسالان نیاز به انجام فعالیتهای جالب و سرگرم کننده دارد.