چگونه کودک را در زمان تعیین شده بخوابانید

چگونه کودک را در زمان تعیین شده بخوابانید

0 دیدگاه 10 دی 1400 چاپ خبر بازدید: 1307
خواباندن کودک را با فشار و عجله انجام ندهید، زیرا احساس می کند به او هجوم آورده اید و در نهایت مقاومت خواهد کرد. در ضمن اگر برای اجرای برنامه سهل انگار بوده یا دقت عمل نداشته باشید، کودک تصور می کند توانایی تغییر آن را دارد. بنابراین یک ساعت پیش از فرا رسیدن زمان خواب و در فواصل مشخص، نزدیک شدن آن را به فرزندتان یادآوری نمائید.

چگونه کودک را در زمان تعیین شده بخوابانید؟(بهترین روش خواباندن کودک)

چگونه کودک را در زمان تعیین شده بخوابانید

آیا شما هم با یک معضل معمولی والدین روبرو هستید؟ این معضل که این است که چگونه کودک خود را در زمان تعیین شده بخوابانید؟

خواباندن کودک را با فشار و عجله انجام ندهید، زیرا احساس می کند به او هجوم آورده اید و در نهایت مقاومت خواهد کرد. در ضمن اگر برای اجرای برنامه سهل انگار بوده یا دقت عمل نداشته باشید، کودک تصور می کند توانایی تغییر آن را دارد. بنابراین یک ساعت پیش از فرا رسیدن زمان خواب و در فواصل مشخص، نزدیک شدن آن را به فرزندتان یادآوری نمائید.

آنان درک مشخصی از زمان ندارند پس شما باید نقش ساعت گویا را بازی کنید و برای بچه های کوچک تر از جمله هایی مانند : « وقتی ساعت زنگ بزنه ... » ، « وقتی این برنامه تلویزیونی تموم شه ... » ، « بعد از اذان ... » و « بعد از شام ... » و برای کودکان بزرگ تر، از محل عقربه های ساعت، برای مثال « عقربه بزرگه که بیاد روی هفت ... » استفاده نمایید.

بهتر است تا چند دقیقه پیش از وقت خواب این کار را ادامه دهید. با این کار به وی فرصت داده اید تا آماده خواب شود و به طرز نامحسوسی یادآور شده اید که توقع چه رفتاری را از او دارید.

◀ پیشنهاد مطالعه : مدت زمان خواب کودکان شیرخوار و راهکارهای مختلف

بچه ها را چطور به رختخواب ببرید ؟

با نزدیک شدن به وقت خواب، تا حد امکان آرامش را حکم فرما کنید. فعالیت ها و هیجان های کودک باید پیش از فرارسیدن زمان خواب کاهش یابند تا او آرامش لازم برای خوابیدن را به دست آورد. بنابراین پیش از خواب انجام کارهایی مثل تماشای کارتون یا فیلم، بازی رایانه ای یا شیطنت بیش از حد مثل کله معلق زدن، مجاز نیست.

به خاطر بسپارید؛ بچه ای که در حال بازی پرهیجان رایانه ای یا تماشای فیلم حادثه ای بوده است را نمی توانید ناگهان به رختخواب ببرید زیرا هیجان زده و برانگیخته است و خوابش نمی رود. از یک ساعت پیش از وقت خواب، زمان خواب را به کودک یادآوری کرده و اینکار را ده دقیقه پیش از خواب با روشنی و وضوح بیش تری بیان نمایید.

* توجه کنید؛ استحمام کردن یا دوش آب گرم، در آرامش و به خواب رفتن بعضی از کودکان نقش به سزایی دارد، در حالی که برای عده ای دیگر سبب هیجان و برانگیختگی می شود. پس بهتر است برای گروه اخیر از انجام این کار صرف نظر کنید تا حد امکان بچه را در کارهای مربوط به خواب مشارکت بدهید؛

برای مثال در آماده کردن رختخواب از او کمک بگیرید : اون بالش رو بده به من، حالا بیا سر این ملافه رو بگیر و پس از کمک کردن کودک، بلافاصله او را تشویق کنید و حتی از کوچک ترین همکاری های فرزندتان تعریف و تمجید نمایید؛ از زمان خواب برای کودک قصه بگویید.

انتخاب قصه را به عهده او بگذارید حتی اگر هر شب همان داستان شب قبل را درخواست کرد، باز هم آن را برایش تعریف کنید. اگر قصه خاصی را مد نظر ندارد، دو یا حداکثر سه قصه به وی پیشنهاد دهید تا از بین آنها یکی را انتخاب کند. گهگاه نیز او را درگیر ماجرای داستان کرده و بگویید : « می تونی تصورش رو بکنی؟ می تونی بگی اون خرگوش الان چی کار می تونه بکنه؟ »

برای قصه گفتن حداکثر نیم ساعت در نظر بگیرید و با اصرار کودک این زمان را افزایش ندهید. گاهی اوقات بچه ها دوست دارند پس از پایان قصه با شما صحبت کنند. این فرصت خوبی برای اطمینان بخشیدن به وی، تعریف و تمجید از رفتارهای خوب او و حتی یاد آوری برنامه های فردا است، عزیزم امروز موقع ناهار خیلی خوب رفتار کردی، آفرین پسر خوب، فردا هم قراره بریم پارک، حالا خوب بخواب تا فردا سرحال باشی و بتونی حسابی بازی کنی ».

اگر فرزندتان دوست دارد اسباب بازی یا عروسکی را با خود به رختخواب ببرد، به او این اجازه را بدهید زیرا این کار اضطراب دوری از شما را کاهش خواهد داد. در عین حال اجازه ندهید؛ تختخواب او تبدیل به فروشگاه اسباب بازی شود.

توجه کنید، اسباب بازیی که بچه با خود به رختخواب می برد، باید نرم و بی خطر بوده و اندازه مناسبی داشته باشد. بعد از اینکه خوابش برد، حتی می توانید چند اسباب بازی پایین تختش بگذارید تا اگر صبح زودتر از شما بیدار شد تا مدتی با آنها سرگرم باشد.

چند دقیقه پیش از خاموش کردن چراغ ها، این مسئله را به کودک اطلاع دهید. چراغ ها را خاموش کنید. اگر فرزندتان از تاریکی می ترسد، چراغ خواب روشن کرده یا در اتاقش را باز بگذارید تا نور راهرو، اتاق را اندکی روشن کند. هرچند بهتر است کودک به تاریکی عادت کند ولی اگر خاموش کردن چراغ مشکل ساز می شود، انعطاف به خرج دهید زیرا ممکن است سایه ها موجب ترس او بشوند.

بعضی والدین تا زمانی که کودک از شدت خستگی از پا نیفتاده و بیدار است، او را نمی خوابانند در حالی که چنین مسئله ای به هیچ وجه درست نیست. اگر بچه خسته و برای خواب آماده شده باشد، خوب و بی دردسر می خوابد. در هر حال وی را در ساعتی که تعیین کرده اید، بخوابانید.

برای عادت دادن خردسالان به خواب بموقع و سر وقت، عجله نکنید؛ این کار را به تدریج انجام دهید تا آنان با شما همکاری داشته باشند. اگر گاهی اوقات همسرتان کودک را می خواباند، بهتر است هر دو روال یکسان و هماهنگی را در مورد خواباندن وی در پیش بگیرید.

اگر بچه در جایی غیر از رختخواب خودش - برای مثال روی مبل - بخوابد و بعد او را به محل اصلی خوابش منتقل کنید، ممکن است نیمه شب بیدار شود و موقعیت خود را تشخیص دهد و در نتیجه بترسد پس به کودک اجازه خواب در محلی غیر از رختخواب خودش را ندهید.

راهکار های خواباندن کودک

ایجاد یک برنامه روتین قبل از خواب اولین قدم برای کمک به خواب کودک است

انتخاب روش تمرین خواب، تمرین را از ماه های اولیه شروع کنید تا کودک خود را حداقل یک بار در روز بیدار کنید . زمان نوازش خود را حفظ کنید، اما به تدریج از نوازش کردن و تکان خوردن برای خوابیدن کودک خودداری کنید.

به زود خوابیدن کودک پایبند باشید.زمانبدی یک روال مهم برای خوابیدن نوزاد است.

از چرت زدن کودک بعد از 5 بعدازظهر برای و قبل از خواب خودداری کنید.