چگونه به کودک خود محبت کنیم؟

چگونه به کودک خود محبت کنیم؟

0 دیدگاه 24 دی 1400 چاپ خبر بازدید: 2033
گاهی والدین آنقدر درگیر رشد عقلی فرزند خود می شوند که نیازهای اساسی تر از قبیل نیاز به لمس شدن او را نادیده می گیرند. چه بسیار که به فکر هستیم چه کنیم تا فرزندانمان با هوش تر شوند اما اغلب فراموش می کنیم که شالوده ارتباط خوب والدین با فرزندان فقط عقلی نیست، بلکه عاطفی و فیزیکی نیز هست.

 

ابراز محبت فیزیکی

ابراز محبت فیزیکی

بچه ها به نوازش والدین خود نیاز بسیار دارند، نه تنها در دوره نوزادی بلکه در خردسالی و حتی نوجوانی نیازمند نوازش هستند. انسان موجودی لامسه ای است، و نوعی نیاز فطری به ارتباط فیزیکی با سایرین دارد.

گاهی والدین آنقدر درگیر رشد عقلی فرزند خود می شوند که نیازهای اساسی تر از قبیل نیاز به لمس شدن او را نادیده می گیرند. چه بسیار که به فکر هستیم چه کنیم تا فرزندانمان با هوش تر شوند، اما اغلب فراموش می کنیم که شالوده ارتباط خوب والدین با فرزندان فقط عقلی نیست، بلکه عاطفی و فیزیکی نیز هست.

تمام اسباب بازی های آموزشی که بر مبنای فعال کردن یادگیری و تقویت انگیزه های کودک ساخته شده، متأسفانه در درازمدت تأثیر چندانی در رشد او ندارند. کودک نوپای شما بیش از آنچه از انواع لوازم لوکس و فانتزی برای یادگیری زبان خارجی یا جدول ضرب سود جوید، از اینکه همراه شما روی زمین غلت بزند بهره می گیرد.

مزایای تماس بدنی والدین با فرزندان فقط مزایای روانشناختی نیست. موضوع به این سادگی نیست که بگوییم فرزندتان از اینکه در کنار شما باشد احساس خوبی پیدا می کند. نه فقط در انسان، بلکه در سایر پستانداران نیز وقتی نوزاد به نرمی و ملاطفت در آغوش و تماس با والدین خود باشد سالم تر رشد می کند.

این تماس ها، عوامل رشد را به فعالیت وا می دارد، فشار عصبی را کاهش می دهد و دستگاه ایمنی را بهتر به کار می اندازد. اگر از آن دسته والدینی هستید که می خواهید بدانید چه کنید تا فرزندتان باهوش تر شود، باید بدانید تحقیقات جدید نشان داده تماس بدنی والدین با فرزندان حتی رشد مغز آنها را بیشتر می کند. هر چند کشتی گرفتن با فرزند نوپا تضمینی برای راه یافتن به مدرسه تیزهوشان نیست، ولی حتما نیروی عقلانی او را می پروراند.

هزینه ای هم ندارد. در عین حال، مزایای عطوفت جسمانی با فرزند فقط به سود او نیست، بلکه دلبستگی خودتان نیز در اثر این قبیل تماس منظم تقویت می شود. اگر کودک را قبل از گذاشتن در تختش در آغوش خود بخوابانید، به همان اندازه برای او مفید است که برای خود شما.

دانستن این مطلب به خصوص برای پدران حائز اهمیت است، زیرا آنان کم تر از مادران عطوفت جسمانی با فرزندان را به عنوان بخشی از پرورش کودک از قبیل غذا دادن و لباس پوشاندن و حمام کردن می دانند. دانستن این نکته برای والدینی که ساعات طولانی کار می کنند و بنابراین روی مهد کودک ها و پرستاران تکیه دارند، مهم است.

باید پیوسته به خود یادآوری کنید که تماس بدنی با فرزند برای رشد ارتباط سالم شما و او حیاتی است بیشتر والدین در دورانی که فرزندشان کوچک است، راحت تر نوازش اش می کنند زیرا او در این دوران تماس فیزیکی بیشتری می طلبد. وقتی به فرزندتان شیر می دهید طبیعی است که او را نوازش کنید، یا وقتی او را در صندلی ماشین می گذارید ببوسید، یا وقتی کتاب عکسی را با هم نگاه می کنید پشتش را بمالید، یا وقتی حمامش می کنید با انگشتانش بازی کنید، و یا وقتی به او لباس می پوشانید غلغلکش بدهید.

حتی وقتی راه می افتد برای در آغوش کشیدن و بوسیدنش فرصت های زیادی پیدا می کنید. اما وقتی به سالهای پیش دبستانی می رسد، باید برای ابراز محبت فیزیکی و کلامی به او، کوشش های آگاهانه و حساب شده به کار ببرید ؛ رفته رفته نسبت به سه چهار سالگی فرصت های کمتری برای در آغوش کشیدن و بوسیدنش پیدا می کنید زیرا رفته رفته خودش می تواند لباس بپوشد، غذا بخورد و به این سو و آن سو حرکت نماید.

به خاطر داشته باشید که اگر تلاش برای ابراز محبت فیزیکی باعث شود فرزندتان احساس کند هنوز طفلی کوچک است خودش در مقابل شما مقاومت می کند. تعداد اندکی از کودکان وقتی چهار - پنج ساله می شوند، هنوز می خواهند دم به دم به آنها دستور بدهید یا با شما مبادله بوسه کنند و یا در حالی که آنان را در آغوش خود فشار می دهید، بگویید تو کوچولوی عزیز من هستی. خود شما ممکن است آرزو کنید فرزند پیش دبستانی شما به صورت نوزاد باشد. ولی این آخرین چیزی است که ممکن است به ذهن خودش خطور کند.

به همین دلیل وقتی کودک در کنار شما فیلم کارتونی تماشا می کند ندانسته دست شما را می گیرد، ولی وقتی در حضور جمع از او بخواهید که چنین کند، گوش نمی دهد. این به آن معنی نیست که او دوست ندارد لمسش کنید بلکه فقط نمی خواهد به احساساتش مبنی بر اینکه بزرگ شده آسیبی برسد. ( نه به این معنی که در شرایط ایمنی هم نباید وادارش کنید دستتان را بگیرد : مثلا برای گذشتن از خیابان یا در بخش شلوغ فروشگاه بزرگ. در این شرایط نه عواطف، بلکه مسئله ایمنی مهم تر است. )

والدين غالبا متوجه نمی شوند فرزندانشان حتی وقتی بزرگتر از آن به نظر میرسند که نیاز به محبت آشکار داشته باشند، به محبت نیاز دارند. بعضی وقتها فقط باید کمی ظرافت داشت تا فهمید چه وقت و چگونه باید محبت را ابراز کرد. از آن معضل نسازید؛ در حقیقت همین که نوازش کردن کودک به صورت طبیعی و بخشی از ارتباط روزانه بین شما و او باشد، برایش ارضا کننده تر است.

به عبارت دیگر یاد بگیرید محبت فیزیکی خود را نسبت به فرزندتان بدون اعلام و بدون تظاهر نشان بدهید. صبح با بوسه ای کوچک قبل از اینکه مدرسه برود، بعدازظهر پس از بازگشت با در آغوش کشیدنش، وقتی در حال انجام تکالیفش است با مالیدن شانه اش، و یا شب هنگام وقتی به رختخواب می رود.