بیماری های قلبی در کودکان | گهوارک

بیماری های قلبی در کودکان | گهوارک

0 دیدگاه 25 دی 1400 چاپ خبر بازدید: 1883
اگر کبودی کودک علیرغم دریافت اکسیژن 100% همچنان ادامه داشته باشد بیماری قلبی مطرح می گردد. ناهنجاری های مادرزادی قلب در موارد حاد منجر به بروز نارسایی قلبی می گردد.

 نکات بيماری های قلبی کودکان  

بيماری های قلبی کودکان

اگر کبودی کودک علیرغم دریافت اکسیژن 100% همچنان ادامه داشته باشد بیماری قلبی مطرح می گردد. ناهنجاری های مادرزادی قلب در موارد حاد منجر به بروز نارسایی قلبی می گردد. علائم نارسایی قلبی قریب الوقوع در شیرخواران عبارتند از : تندی تنفس، تنگی نفس هنگام تغذیه، افزایش ضربان قلب، تعریق، بیقراری، تحریک پذیری، تغذیه ضعیف، عفونت های تنفسی مکرر و کبد بزرگ می باشد.

معمولاً در نارسایی قلبی شیرخواران ادم ندارند. علائم نارسایی قلبی قریب الوقوع در کودکان با سن بالاتر شامل افزایش وزن، ادم، تعادل مثبت مایعات ( بیشتر بودن دریافت مایعات نسبت به دفع مایعات )، خِس خِس سینه، افزایش ضربان قلب، تندی تنفس، افزایش کبود لب ها و تنگی نفس، کبد بزرگ می باشند. در کودک مبتلا به بیماری قلبی هدف از مراقبت پرستاری، کاهش نیاز به اکسیژن و افزایش عرضه اکسیژن است، پس اقدامات زیر را انجام دهید :

1. فعالیت کودک نبایستی کاملاً محدود گردد. به منظور ارتقاء تکامل کودک و همچنین پیشگیری از بار اضافی قلب، فعالیت کودک در حدی تنظیم شود که از خستگی وی جلوگیری شود. از بازی های غیرفعال مانند نقاشی، بازی با عروسک و ... در صورت عدم تحمل فعالیت استفاده شود. تغذیه کودک را در دفعات مکرر و با حجم کم و کالری زیاد برنامه ریزی نمود تا از خستگی کودک هنگام تغذیه جلوگیری شود.

2. مراقبت های پرستاری به گونه ای برنامه ریزی شوند که امکان استراحت کافی کودک فراهم و از برهم زدن خواب کودک خودداری شود.

3. بیماران مبتلا به بیماری سیانوتِیک قلب دچار حملات ناگهانی کبودی لب ها ( Cyanotic Spell ) می گردند. در چنین حالتی در صورتی که شیرخوار است بایستی وی را در وضعیت سجده ( Knee-chest position ) و در صورتی که کودک است در وضعیت چمپاتمه ( Squatting position ) قرار داد. این کار سبب کاهش بازگشت وریدی از اندام ها و در نتیجه کاهش بار قلب می گردد .

4. نیازهای کودک را به موقع و فوری فراهم کنید تا از گریه کودک و کاهش اکسیژن پیشگیری شود.

5. داروهای مهار کننده آنژیوتاسيون ( کاپتوپریل، انالاپریل ) :
این داروها با اتساع عروق سبب کاهش بار قلب می گردد. بایستی کودک را از نظر تعادل مایعات و الکترولیت ها و کاهش فشار خون تحت نظر قرار داد.

داروهای دیژیتال ( دیگوکسین، لانوکسین ) :
ماكسیمم دوز درمانی دارو در کودکان 1 میلی گرم است. در صورتی که میزان داروی تجویز شده بیش از این مقدار بود قبل از اقدام به دادن دارو، مقدار دارو مجدداً با پزشک مربوطه چک گردد.
پیش از دادن دارو تعداد ضربان قلب کنترل شود. در صورتی که تعداد ضربان قلب کمتر از 100- 90 ضربان در دقیقه است بایستی از دادن دارو خودداری کرده و به پزشک اطلاع داد.

همیشه بایستی علائم مسمومیت با دیژیتال ها را تحت نظر قرار داد : بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، گیجی، ضعف عضلانی، سردرد و آریتمی قلبی. در صورت بروز این علائم، قبل از دادن دوز بعدی دارو با پزشک در مورد ادامه یا قطع دارو مشورت شود.

اگر کودک تحت درمان با دیورتیکها است سديم و پتاسيم سرم، وزن روزانه کودک در طی دوره درمان با دیورتیک ها کنترل شود. در صورت مشاهده موارد غیرطبیعی با پزشک مشورت شود.
اگر کودک تحت درمان با ایندومتاسین قرار دارد میزان انفوزیون دارو بایستی تنظیم شود و از نظر علائم توقف تنفسی، کاهش فشار خون، تنگی نفس، تشنج و کاهش ضربان قلب تحت نظر قرار گیرد و در صورت بروز هر یک از این علائم پزشک را در جريان بگذاريد.