واکسن میکروب هموفیلوس آنفولانزا ( Type b ) | گهوارک

واکسن میکروب هموفیلوس آنفولانزا ( Type b ) | گهوارک

0 دیدگاه 10 بهمن 1400 چاپ خبر بازدید: 928
میکروب هموفیلوس آنفولانزا در کودکان مخصوصاً در شیرخواران ایجاد بیماری مننژیت، تورم هنجره و عفونت ریه می نماید، خوشبختانه این واکسن ساخته شده و تحقیقات نشان داده است که تزریق این واکسن، در حدود 70 الی 100 درصد ایجاد مصونیت می نماید.

 

واکسن میکروب هموفیلوس آنفولانزا ( Type b )

واکسن میکروب هموفیلوس آنفولانزا ( Type b )

میکروب هموفیلوس آنفولانزا در کودکان مخصوصاً در شیرخواران ایجاد بیماری مننژیت، تورم هنجره و عفونت ریه می نماید، خوشبختانه این واکسن ساخته شده و تحقیقات نشان داده است که تزریق این واکسن، در حدود 70 الی 100 درصد ایجاد مصونیت می نماید. این واکسن توأم با واکسن دیفتری، کزاز، سیاه سرفه و هپاتیت ( واکسن پنج گانه ) در سنین 2، 4 و 6 ماهگی به کودکان تزریق می گردد.

 

واکسن سرخک

بیماری سرخک، بیماری مسری، تب دار توأم با آبریزش از چشم و بینی است که دانه هائی در تمام بدن به وجود می آورد. در این بیماری ممکن است حال عمومی کودک بسیار بد گردد. واکسن سرخک به صورت جداگانه یا توأم با واکسن اوریون و سرخجه ( MMR ) در یک آمپول وجود دارد.

چون در حال حاضر بیماری سرخک در کشور ایران شایع نیست، واکسن سرخک را در سن 12 تا 15 ماهگی توأم با واکسن اوریون و سرخجه تزریق می نماید.

مطالعاتی که انجام گرفته و همه گیری هائی که بعد از واکسن اولیه سرخک رخ داده، سبب شده است که فرهنگستان علوم کودکان امریکا توصیه نماید برای کامل شدن ایمنی در برابر بیماری سرخک، واکسن سرخک باید در یک نوبت دیگر هم توأم با واکسن اوریون و واکسن سرخجه در سنین 4 تا 6 سالگی یا قبل از ورود به دبستان یا مقطع راهنمائی به کودکان تزریق گردد.

در حدود 10 تا 20 درصد کودکانی که به آن ها واکسن سرخک تزریق می گردد، در خلال 6 تا 12 روز پس از تزریق واکسن ممکن است دچار تب و بثوراتی در بدن گردند ( علایم سرخک خفیف ) که خود به خود از بین می رود و احتیاج به درمان ندارد.

اگر کودکی که واکسن سرخک تزریق نکرده با کودک مبتلا به بیماری سرخک تماس پیدا نماید، برای جلوگیری از ابتلای او به بیماری سرخک، باید هرچه زودتر ایمونوگلوبولین ( ماده ای که دارای پادتن ضد ویروس سرخک است ) به مقدار کافی به وی تزریق گردد.