واکسن سرخک، بیخ گوشک ( اوریون ) و سرخجه ( MMR ) | گهوارک

واکسن سرخک، بیخ گوشک ( اوریون ) و سرخجه ( MMR ) | گهوارک

0 دیدگاه 12 بهمن 1400 چاپ خبر بازدید: 1430
این سه واکسن، هر یک به طور جداگانه یا توأم در یک آمپول تهیه شده و میتوان در 12 تا 15 ماهگی یا هر موقع دیگر به کودک تزریق گردد تا در برابر این سه بیماری مصون گردد.

 

واکسن سرخک، بیخ گوشک ( اوریون ) و سرخجه ( MMR )

واکسن سرخک، بیخ گوشک ( اوریون ) و سرخجه ( MMR )

این سه واکسن، هر یک به طور جداگانه یا توأم در یک آمپول تهیه شده و میتوان در 12 تا 15 ماهگی یا هر موقع دیگر به کودک تزریق گردد تا در برابر این سه بیماری مصون گردد.

در حال حاضر در ایران تزریق واکسن سرخک، سرخجه و اوریون جزو برنامه ایمن سازی همگانی قرار گرفته و در 12 ماهگی تزریق می گردد. تزریق دوم این سه واکسن را باید در 4 تا 6 سالگی انجام داد. تزریق توأم این سه واکسن ممکن است در 5 تا 15 درصد از کودکان، موجب تب و بثورات مختصر در بدن شود که خود به خود برطرف می گردد.

هر خانمی که به سن ازدواج رسیده با می خواهد ازدواج کند، باید آگاهی کامل در مورد مراقبت های لازم برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری سرخجه و خطرات آن بر روی جنین خود داشته باشد.

 

نکات مهم در انجام واکسیناسیون کودکان

1. سرماخوردگی خفیف یا شل بودن مدفوع کودک، مانع انجام واکسیناسیون نخواهد شد.

2. ایمن سازی ( واکسیناسیون ) کودکان نارس یا کم وزن نیز باید طبق جدول برنامه ایمن سازی ( واکسیناسیون ) کودکان سالم در ایران، انجام گیرد.

3. اگر به کودکی واکسن زده است، ولی به عللی واکسن های بعدی او طبق جدول ادامه نیافته است، باید واکسن های قبلی او را به حساب آورد و واکسن های بعدی را طبق جدول تکمیل کرد.

4. اگر سن کودکی بین 2 تا 14 ماه است و تاکنون به او هیچ واکسنی تزریق نشده است، می توان طبق جدول برنامه ایمن سازی ( واکسیناسیون ) کودکان سالم در ایران، واکسن های او را شروع کرد و ادامه داد.

5. اگر کودکی به هر علتی دچار ضایعات مغزی باشد، باید به جای واکسن سه گانه ( دیفتری، کزاز و سیاه سرفه )، واکسن دوگانه ( دیفتری و کزاز بدون واکسن سیاه سرفه ) به او تزریق گردد.

6. اگر سن کودک، 6 سال تمام است و واکسن های او به طور کامل تزریق نشده است، باید به جای واکسن سه گانه، واکسن دوگانه تزریق گردد.

7. به کودکانی که سن آنها بین 1 تا 6 سالگی باشد و تاکنون هیچ واکسنی زده نشده است، در اولین نوبت می توان واکسن سه گانه تزریق کرد، قطره فلج اطفال داد، واکسن MMR و هپاتیت تزریق نمود و آزمایش جلدی توبرکولین انجام داد و در صورت منفی بودن آزمایش، واکسن ب ث ژ تزریق کرد. سپس 6 هفته بعد، دومین واکسن سه گانه و فلج و 6 هفته بعد، سومین واکسن سه گانه و فلج و 6 تا 12 ماه بعد، اولین یادآوری و در 6 سالگی تمام دومین یادآوری واکسن های سه گانه، ب ث ژ و سرخک را تزریق نمود. پس از آن در 14 تا 16 سالگی باید واکسن دوگانۀ نوع بزرگسالان تزریق شود.

8. به کودکان مبتلا به اختلالات ایمنی، چه اولیه و چه اکتسابی ( سرطان خون، مصرف داروها و غیره )، واکسن های ویروسی زنده و واکسن ب ث ژ نباید تزریق گردد.

سلام پسر من 13 ماهشه و من مشکوک به اریون هستم با توجه به اینکه واکسن (mmr) زده میخاستم بدونم از من میگیره ؟ در ضمن خانومم تو بچگی اریون گرفته . ممنون پاسخ دکتر احمد شاه فرهت : سلام در مورد اوريون احتمال مبتلا شدن كمتر بوده ولي ١٠٠درصد نيست و ممكن است بگيرد بهتر است ويزيت شود.