مصرف زعفران برای نوزاد و کودک ( فواید و خواص و عوارض مصرف زیاد )

مصرف زعفران برای نوزاد و کودک ( فواید و خواص و عوارض مصرف زیاد )

0 دیدگاه 12 تیر 1401 چاپ خبر بازدید: 10296
زعفران دارای خواص دارویی بسیار زیادی است و می‌توان از آن برای درمان افسردگی، آسم و بهبود علائم دوره‌های دردناک قاعدگی استفاده کرد. همچنین فواید سلامتی بسیاری نیز برای بچه‌ها دارد که با مصرف این ادویه همراه هستند. شما می‌توانید به نوزادان ۶ ماهه خود مخلوطی از زعفران با شیر مادر بدهید.

عفران گرانترین ادویه در جهان است. تولید سالانه زعفران جهان حدود ۳۰۰ تن تخمین زده می شود که ایران بیشترین تولید را دارد. زعفران به عنوان عنصر غذاهای رؤیایی شناخته می شود. این گیاه در غذاهای ایرانی و خاورمیانه به وفور یافت می شود و از آن برای تهیه انواع غذاها، دسرها و نوشیدنی ها استفاده می کنند و به آنها عطر و طعمی خوشایند و مطبوع می بخشد.

مصرف زعفران برای نوزاد و کودکان

مصرف زعفران برای کودکان یکی از ملزومات حفظ سلامتی در این قشر است و عدم مصرف آن می تواند در دراز مدت مشکلات حادی را به وجود بیاورد.

در خصوص اینکه مصرف چه مقدار زعفران برای کودکان مناسب است می توانیم بگوییم که مقدار مجاز مصرف زعفران در کودکان چیزی در حدود ۰.۱ گرم (۱۰ تا ۱۵ عدد رشته زعفران) می باشد و می تواند بسیاری از نیازهای جسمانی و روحی بدن آن ها را تامین کند. البته این را نیز باید در نظر داشته باشیم که که تعادل در مصرف زعفران بهترین استراتژی برای مصرف زعفران است.

زعفران دارای خواص دارویی بسیار زیادی است و می توان از آن برای درمان افسردگی، آسم و بهبود علائم دوره های دردناک قاعدگی استفاده کرد. همچنین فواید سلامتی بسیاری نیز برای بچه ها دارد که با مصرف این ادویه همراه هستند. شما می توانید به نوزادان ۶ ماهه خود مخلوطی از زعفران با شیر مادر بدهید.

خواص زعفران برای نوزاد و کودکان

تقویت استخوان

کودکان و نوزادان دارای رشد سریع هستند و یکی از جنبه های این رشد سریع، رشد استخوان های کودکان است. هما ن طور که می دانید کلسیم عنصر اصلی تشکیل دهنده استخوان است و در صورتی که کلسیم کافی برای رشد استخوان وجود نداشته باشد عملاً استخوان تقویت نخواهد شد و رشد نخواهد کرد.

تقویت لثه و بهداشت دهان و دندان :

از آنجا که نوزادان مسواک نمی زنند، برای اطمینان از بهداشت دهان و دندان، باید دهان آنها ضدعفونی شود. ماساژ روزانه لثه های کودک با زعفران به تمیز نگه داشتن دهان و زبان و کاهش التهاب و درد دهان کمک می کند.

خواص زعفران برای کودکان

یکی از خواص زعفران برای نوزاد و کودکان تقویت استخوان و افزایش جذب کلسیم در بدن آن هاست. پس کودکان می توانند با مصرف مقدار متعادلی از زعفران استخوان هایی قوی و با رشد سریع داشته باشند. همچنین دیگر مواد معدنی موجود در زعفران نیز تضمینی بر رشد کافی جسمانی در کودکان می باشد.

مصرف زعفران در کودکان می تواند منجر به پاکسازی سموم موجود در معده آن ها شود و همین موضوع باعث بهبود انقباضات معده و در نهایت افزایش عملکرد و کارایی معده می شود که جز بهترین خواص زعفران برای نوزاد است.

انقباضات دستگاه گوارش یکی از مهم ترین فاکتورهای عملکردی دستگاه گوارش است و تحت تاثیر مستقیم فاکتورهایی مانند وضعیت روحی و روانی قرار دارد. جالب اینجاست که زعفران می تواند منجر به افزایش پایداری روحی و روانی فرد شده و از این مسیر نیز می تواند منجر به تقویت معده شود.

کمک به بهبود مشکلات تنفسی

یکی از خواص زعفران برای کودکان افزایش عملکرد سیستم تنفسی و بهبود برخی مشکلات و بیماری های تنفسی در کودکان و البته بزرگسالان است. مصرف زعفران می تواند در بهبود برخی از اختلالات دستگاه تنفسی مانند آسم و برونشیت مؤثر باشد.

البته باز هم می توانیم به مسیر های غیر مستقیم بهبود عملکردهای تنفسی مانند افزایش عمکلرد عصبی و بهبود عملکرد ترشحی غدد اشاره کنیم که باز هم هر کدام در جای خود می توانند تأثیر زیادی در افزایش عملکرد تنفسی داشته باشند.

زعفران می تواند به بچه های مضطرب و با استرس کمک کند :

یکی از بزرگترین فواید زعفران برای بچه ها، درمان اختلال اضطراب است. در درجه اول استفاده از زعفران در غذای کودک می تواند به بهبود طعم و عطر آن کمک کند. اما یک کارآزمایی کوچک توسط دانشگاه انجام شده است که در نتیجه آن مشخص شده که زعفران ممکن است اضطراب را در کودکان کاهش دهد.

یکی از مسائلی که کودکان با آن درگیر هستند ضعف بینایی در آن هاست. معمولاً کودکان قدرت بینایی خوبی دارند و در بدو تولد مشکلی از لحاظ بینایی ندارند. مشکل از جایی شروع می شود که عادت های غلط در آن ها شکل می گیرد.

کودکان امروزی به طور مدام در حال استفاده افراطی از تلویزیون و دیگر رسانه های دیجیتال هستند که تأثیر مستقیمی در ضعف بینایی آن ها دارد. یکی از خواص زعفران برای کودکان بهبود بینایی و افزایش عملکرد گیرنده های بینایی در آن هاست.

زعفران موجب بهبود فرآیند هضم غذا می شود :

زعفران با کاهش گازها و اسیدیته، هضم را تسهیل می کند. زعفران گیاهی عالی برای کمک به هضم غذا در کودکان است. شما می توانید آن را در شیر مخلوط کنید که به تقویت هضم در کودکان کمک می کند. همچنین به کودکانی که شکم آنها همیشه ناراحت و حساس به مکمل های غذایی است نیز کمک می کند. با این حال، مادران قبل از دادن زعفران به نوزادان یا بچه ها باید با پزشک مشورت کنند. همچنین لازم است زعفران را برای بهبود سلامت در بین فرزندان خود از یک مارک معتبر انتخاب کنید.

مشکل آسم را کاهش می دهد :

از مزایای زعفران برای بچه ها می توان به بهبود مشکلات آسم و پاکسازی مجاری تنفسی کودکان اشاره کرد. کودکانی که مشکل تنفسی دارند می توانند از مصرف زعفران بهره مند شوند. طبق آنچه گفته شد این ادویه به کاهش التهاب کمک می کند و سلامت کلی تنفس کودکان را بازیابی می کند. در حقیقت زعفران درمان سریع حملات آسم است.

زعفران می تواند منجر به بهبود اختلالات بینایی مانند آب مروارید و ورم ملتحمه شود. همچنین زعفران می تواند به واسطه کروسین و کروستین موجود در آن منجر به افزایش خون رسانی به شبکیه شده و این خون رسانی منظم به شبکیه منجر به بهبود عملکرد شبکیه می شود و از بسیاری از اختلالات احتمالی نیز جلوگیری می کند.

ضد التهاب

التهاب یکی از مکانسیم های دفاعی اصلی بدن ماست که می تواند نقش مهمی در راستای ایمنی بدن ما داشته باشد. فرایند التهاب به گونه ای است که اگر مقدار آن افزایش یابد منجر به اختلال در سیستم های اصلی بدن ما می شود.

مصرف غذا های فست فودی و سبک زندگی نشسته می توانند از علل اصلی افزایش التهابات باشند. مصرف زعفران به واسطه دارا بودن موادی مانند کروسین و کروستین می تواند منجر به بهبود اختلالات التهابی ایجاد شده در کودکان شود.

تأثیر مصرف زعفران بر روی نوزادان

تأثیر مصرف زعفران بر روی نوزادان

برای نتیجه گیری می توان گفت زعفران به عنوان یک ادویه شگفت آور برای کودکان در هر سنی سودمند است. لازم است قبل از دادن این ادویه به کودکان با پزشک خود مشورت کنید. شما می توانید با توجه به سن کودک مقدار کمی به آنها بدهید و ببینید که چه تأثیر شگفت آوری خواهد داشت.

فواید و خواص زعفران برای نوزادان چیست ؟

اعتقاد بر این است که حتی خوردن مقدار مناسبی از زعفران در دوران بارداری باعث بهبود پوست کودک می شود. جدای از تأثیر آن بر روی بسیاری از سنین و حتی افراد سالمند، اثرات خوب زعفران هنگام مصرف در نوزادان نیز اثبات شده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم :

این ماده می تواند نشاط و شادابی را در نوزاد شما افزایش دهد

زعفران محرکی است که در ایجاد حس خوب و خوشایند در نوزادان بسیار مؤثر است. مخلوط شیر مادر و زعفران برای نوزادان به آرامش بی قراری آنها کمک می کند. به این دلیل که ترکیبات مختلف موجود در زعفران باعث می شود که احساسات خوشایند بسیاری برای بالا بردن میزان انرژی و روحیه آنها به وجود می آید.

بهبود شکل گیری و دوام استخوان ها در نوزادان

همانطور که این خاصیت بر روی کودکان تأثیرگزار است بر روی نوزاد نیز کارایی دارد. یکی از مهمترین مزایای زعفران برای نوزاد این است که به تقویت استخوان های آنها کمک می کند. این خاصیت موجب جذب کلسیم و ساخت استخوان های قوی تر می شود. تمام آنچه شما نیاز دارید ترکیب زعفران و شیر است تا تأثیر بسیار زیاد آن را مشاهده کنید.

به پیشگیری از سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزا در نوزادان کمک می کند

فواید سلامتی زعفران برای نوزادان شامل پیشگیری از سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزا می شود. در واقع این ماده مانند یک اکسیر محافظ برای بچه ها است. برای تسکین فوری، مخلوط زعفران و شیر مادر را روی قفسه سینه یا پشت کودک بمالید. این ماده از خواص درمانی مختلفی برخوردار است و از نظر طبیعت گرم است که به کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی کمک می کند.

زعفران به عنوان یک تقویت کننده سیستم مغزی در نوزادان شناخته می شود

باید بدانید که زعفران در کودکان به عنوان یک تقویت کننده مغز نیز عمل می کند. یک روش سالم و قابل اعتماد برای داشتن نوزادان باهوش به وسیله تغذیه آنها با زعفران شروع می شود. زعفران سیستم عصبی نوزادان را تقویت می کند. در نتیجه، مادران می توانند زعفران (به میزان کنترل شده) به نوزادان خود بدهند تا سیستم مغزی و هوش آنها را تقویت کنند.

زعفران پوست نوزادان را تسکین می دهد

یکی از ظریف ترین ویژگی های کودک پوست آنها است. ایجاد بثورات و خشکی پوست در نوزادان بسیار متداول است اما زعفران احتمالاً راه حلی است که به دنبال آن هستید. زعفران پوست نوزاد شما را به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی تسکین می دهد و این نه تنها حساسیت های پوستی را از بین می برد بلکه به تولید دوباره سلول های پوستی نرم تر کمک می کند. مقدار کمی شیر را باید با چند نخ زعفران مخلوط کرده و با پنبه روی صورت بمالید، به بهبود بافت پوست کمک می کند.

عوارض مصرف زیاد زعفران در کودکان چیست ؟

درست است که درباره ی خواص زعفران برای نوزاد و کودکان گفته شد اما باید بدانید که استفاده بیش از حد مجاز هم بسیار خطر آفرین است. بهترین دوز مصرف زعفران مانند هر چیز دیگری برای انسان مصرف متعادل و متناسب با ویژگی فردی است.

مصرف زعفران برای کودکان به واسطه ی خواص بی نظیر آن اهمیت بالایی دارد اما میزان مصرف بالای زعفران می تواند منجر به مشکلات حادی در کودکان شود.

توصیه پزشکان برای تغذیه کودکان زیر ۶ ماه نیز تنها مصرف شیر مادر است و بهتر است از مصرف زعفران به طور مستقیم برای این رده سنی از کودکان خودداری شود چرا که ممکن است کودک به زعفران حساسیت نشان دهد. در این سن بهتر است مادر زعفران را مصرف کند تا از طریق شیر به کودک منتقل شود.