فواید شگفت انگیز مصرف آجیل و خشکبار برای کودکان در حال رشد

فواید شگفت انگیز مصرف آجیل و خشکبار برای کودکان در حال رشد

0 دیدگاه 5 شهریور 1401 چاپ خبر بازدید: 3441
یکی از خواص خشکبار برای کودکان، تقویت حافظه و رشد بهتر ذهن کودکان است. بهتر است بدانید که کودکان در سن رشد قرار دارند و در این ایام باید از مواد خوراکی مفید و لازم جهت رشد بهتر آنها استفاده شود.

فواید شگفت انگیز خشکبار برای کودکان:

فواید شگفت انگیز خشکبار برای کودکان

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد. همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف، شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پِی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون برده اند.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است، رئیس این گروه مسلمان شد.

مواد مفید و خواص آجیل برای کودکان:

تقریباً اکثر خشکبار در ترکیبات خود از مواد مفیدی همچون کلسیم، آهن، پتاسیم، پروتئین، روی، سدیم، فیبر، ویتامین A، ویتامین B، ویتامین K، ویتامین E و ... برخوردار هستند. در صورت ورود هر کدام از این مواد مفید به بدن کودک، این موضوع می تواند باعث تقویت و سلامتی بخشی از بدن کودک شود.

یکی از خواص خشکبار برای کودکان، تقویت حافظه و رشد بهتر ذهن کودکان است. بهتر است بدانید که کودکان در سن رشد قرار دارند و در این ایام باید از مواد خوراکی مفید و لازم جهت رشد بهتر آنها استفاده شود. پزشکان کودک، معمولاً برای این موضوع مواد خوراکی گوناگونی را پیشنهاد می دهند که یکی از این مواد خوراکی خشکبار است. استفاده از خشکباری مانند کشمش، انجیر خشک، برگه زردآلو، می تواند کمک زیادی به رشد بهتر ذهن و همچنین تقویت حافظه کودک نماید.

بهترین خشکبار و آجیل مورد استفاده برای کودکان:

لیست بهترین خشکبار برای استفاده کودکان :

آلو بخارا، انجیر خشک، بادام زمینی بی پوست، بادام بو داده، بادام بو نداده، بادام زمینی، بادام هندی، برگه زردآلو، برگه هلو، پسته، تخمه آفتابگردان، تخمه ژاپنی، تخمه کدو، تخمه هندوانه، توت خشک، خرما، سنجد، عناب، فندق، کشمش، کنجد، گردو و لواشک.

فهرست زیر شامل آجیل های دارای طبع گرم و خشک و همچنین گرم و تَر می باشد :

بادام هندی، بادام درختی شیرین، بادام درختی تلخ، بادام زمینی، بادام کوهی، پسته کوهی، پسته، تخمه آفتابگردان، تخمه خربزه، تخمه طالبی، چلغوز، فندق، کنجد و گردو.

فهرست زیر شامل آجیل های سرد و تَر و همچنین سرد و خشک می باشد :

بلوط خوراکی، بِه دانه، تخم کدو، تخم هندوانه، خشخاش، شاه بلوط، شاهدانه.

بهترین خشکبار و آجیل مورد استفاده برای کودکان

آشنایی با خواص خشکبار و آجیل برای کودکان:

خشکبار یا خشکه بار یا میوه خشک به میوه های خشک شده و برخی مغز دانه ها گفته می شود. مغز دانه هایی مانند : پسته، بادام، فندق، گردو خشک و میوه های خشک مانند : کشمش، کشمش سبز، کشمش سبز تیزابی، برگه آلو بخارا، قیسی خشک، برگه هلو، برگه زردآلو، برگه آلو، برگه آلوچه، برگه آلبالو، خرما، انجیر خشک. خشکبار جزء آجیل محسوب نمی شود و در قدیم آن را میوه خشک می گفته اند.

بسیاری از عموم تصور می کنند، خشکبار تنها مواد خوراکی و تنقلاتی هستند که صرفاً جهت سرگرمی استفاده می شوند و فایده آن چنانی برای بدن ندارند. اما این گونه افراد از خواص خشکبار اطلاعی ندارند و نمی دانند که خشکبار سرشار از مواد پروتئینی و معدنی است. خشکبار به تکه های خشک شده برخی میوه ها مثل : انگور، آلو، توت، زردآلو و مغز دانه ها گفته می شود. این میوه ها پس از خشک شدن و از دست دادن آب خود، میزان قند و برخی دیگر از خواص آنها افزایش می یابد. توصیه می شود به جای خرید تنقلات صنعتی با مواد نگهدارنده و مضرات فراوان برای کودکان، خشکبار را جایگزین خوراکی های مضر و تنقلات کنید.

آجیل جزء آن دسته خوراکی های جایگزینی است که مصرف مرتب آنها توصیه می شود. آجیل، علاوه بر آن که باعث می شود سریع تر احساس سیری کنید، از جمله انواع دانه های کم کالری است که مصرف آنها باعث چاقی نمی شود. انواع مختلفی از آجیل وجود دارد که می توانید برخی از آنها را مستقیماً میل کنید، یا جهت بهبود طعم، آنها را بو بدهید یا به اشکال دیگری فرآوری کنید.

خواص خشکبار و آجیل در لاغری افراد و کودکان:

بیشتر آجیل ها دارای پروتئین و چربی های غیر اشباع و کربوهیدرات ها هستند که تمام این ها برای بدن مفید و ضروری هستند. در نتیجه هر فردی در زندگی خود می تواند انواع آجیل ها و مغزها را مصرف کند تا نیازهای بدن خود را تأمین کند. نکته جالبی که می تواند در مورد آجیل ها به آن اشاره کرد، این است که آجیل ها باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شوند که همین دلیل محکمی برای کاهش وزن می باشد.

پسته:

پسته جزء بهترین آجیل برای لاغری است که هر فردی می تواند آن را در برنامه غذایی خود جای دهد؛ زیرا بعد از مصرف آن، در بدن انسان احساس سیری کاذب ایجاد می شود که فرد را از خوردن غذاهای پرچرب و تنقلات باز می دارد. در نتیجه افراد با خوردن پسته ساعت ها احساس گشنگی نمی کنند. برای رسیدن به وزن ایده آل و کاهش وزن محسوسی، باید خوردن پسته را در دراز مدت امتحان کنید تا نتایج آن را مشاهده کنید. زمانی که پسته در فرد سیری کاذب ایجاد می کند، بدن مجبور می شود از چربی و کالری انباشته شده در بدن استفاده کند در نتیجه در دراز مدت فرد دچار لاغری می شود.

گردو:

گردو یکی دیگر از بهترین آجیل برای لاغری است که دارای چربی های غیر اشباع می باشد. وجود چربی های غیر اشباع در گردو باعث سلامت قلب می شود. بهتر است بدانید این چربی ها در گردو نسبت به دیگر آجیل ها بیشتر است؛ در نتیجه در کاهش وزن نسبت به دیگر آجیل ها موفق تر است. با مصرف گردو می توانید بدن خود را از بیماری های قلبی و عروقی محافظت کنید. وجود اسید آلفا لینولنیک در گردو باعث کاهش و در نهایت لاغری فرد می شود. در گردو نیز مانند سایر آجیل ها اسید های چرب سودمندی وجود دارد که به کاهش وزن در فرد کمک می کند.

خون سازی و درمان کم خونی:

✓ یکی از خواص خشکبار، خون سازی و درمان کم خونی است. در حال حاضر کم خونی به عنوان یک بیماری شایع در میان افراد جامعه به خصوص بانوان به شمار می آید. پزشکان برای درمان آن راه های گوناگونی ارائه داده اند. یکی از این راه های مناسب برای برطرف کردن کم خونی و کمک به درمان آن استفاده از خشکبار است. برای این منظور می توان از موادی چون پسته، فندق، کشمش، بادام زمینی و گردو استفاده نمود. البته پیشنهاد می شود تا جهت بهره مندی بیشتر از خواص خشکبار این گونه مواد را به صورت خام استفاده نمائید.

خواص خشکبار و آجیل در لاغری افراد و کودکان

مصرف خشکبار و آجیل برای افراد دیابتی و کودکان:

پسته یک آجیل مناسب برای افراد دیابتی است که مصرف آن بسیار توصیه می شود. پسته از آن جا که منبع کاملی از فیبر، پروتئین و برخی چربی های مناسب برای بدن می باشد، مصرف آن می تواند به سیری طولانی مدت کمک زیادی کند. از دیگر انواع آجیل مناسب برای افراد و کودکان دیابتی می توان به بادام هندی اشاره نمود. مصرف بادام هندی به صورت مرتب می تواند در بهبود وضعیت افراد دیابتی تأثیر چشم گیری داشته باشد. همچنین استفاده از بادام هندی می تواند در کاهش سطح فشار خون نیز تأثیر گذار باشد. از این رو می توانید به مقدار یک مشت از بادام هندی را استفاده نمائید.

گردو یکی از موارد شناخته شده در میان مغزها بوده که از آن به عنوان آجیل مناسب برای افراد دیابتی نام برده می شود. تحقیقات نشان داده کسانی که گردو استفاده می کنند کمتر در معرض ابتلا به بیاری دیابت نوع 2 هستند. به همین جهت می توان روزانه 14 عدد نیمه گردو پوسته دار را در وعده های مختلف استفاده نمود.

خشکبار و آجیل برای تقویت حافظه کودکان:

مغز سالم مغزی است که بتواند به آسانی تمرکز کند، به خصوص وقتی در حال انجام فعالیت های زیادی باشید که همگی به عملکرد مغز نیاز داشته باشند. با افزایش مصرف آجیل به افزایش تمرکز مغزتان کمک کنید. یکی از خواص خشکبار برای کودکان تقویت حافظه و رشد بهتر ذهن کودکاناست. بهتر است بدانید که کودکان در سن رشد قرار دارند و در این ایام باید از مواد خوراکی مفید و لازم جهت رشد بهتر آنها استفاده شود.

خشکبار و آجیل برای سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان مفید است ؟

مصرف آجیل و به ویژه تخمه به دلیل داشتن روی ( Zn )، شدت و طول سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کاهش می دهند. بر اساس مطالعات صورت گرفته، به طور کلی رعایت یک رژیم غذایی غنی در آجیل ها، تخمه ها، دانه ها و میوه ها و سبزیجات تازه در جهت پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا کمک می کند.

استفاده آجیل و خشکبار برای بدنسازی و ورزش کودکان:

مصرف بادام زمینی بهترین راه برای افرادی ست که می خواهند پروتئین بیشتر به رژیم غذایی خود اضافه کنند. بادام زمینی به طور قابل توجهی دارای مواد مغذی ضروری است. به همین دلیل بادام زمینی برای بدنسازی بسیار مفید می باشد. جالب است بدانید با وجود اینکه بادام زمینی جزء حبوبات محسوب می شود اما بیشتر مردم آن را به عنوان آجیل می شناسند.

پسته حاوی مقدار زیادی پروتئین و دیگر مواد مغذی حیاتی است و یکی دیگر از آجیل های مناسب بدنسازی می باشد؛ علاوه بر این یک منبع عالی از اسید های چرب سالم و آنتی اکسیدان ها می باشد.

گردو نسبت به دیگر مغزها دارای کالری بیشتری است، اما در عوض کربوهیدرات کمتری نسبت به بقیه دارد. مقدار کالری بالای آن به دلیل چربی بالای آن است. با این حال، چربی های موجود در گردو عمدتاً PUFA ها هستند، که مزایای سلامتی زیادی دارد. این درحالی است که گردو به عنوان یک مغز با چربی های بسیار مفید شناخته می شود. همچنین یک منبع عالی از پروتئین و دیگر مواد مغذی است.

◀ پیشنهاد مطالعه :تغذیه مناسب کودکان ورزشکار

خشکبار و آجیل برای سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان مفید است ؟

خشکبار و آجیل برای زخم معده و یبوست در کودکان:

میوۀ خشک درست مانند میوۀ تازه، غنی از فیبر است. فیبر مسلماً می تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و حفظ انعطاف پذیری آن کمک کند. ارتباط نزدیکی میان گردو و زخم معده وجود دارد به این صورت که استفاده از گردو با وجود فیبر فراوان می تواند تا حد قابل توجهی در درمان زخم معده مؤثر باشد. البته هنگام بروز بیماری زخم معده نباید در مصرف گردو زیاده روی کرد به این علت که باعث تحریک اسید معده می وشد و ترشح مقدار زیاد اسید معده می تواند بیماری زخم معده را تحت تأثیر قرار دهد.به همین جهت بر اساس تحقیقات حاصل شده در خصوص گردو و زخم معده، مصرف مقدار کمی از گردو می تواند باعث بهبود زخم معده شود. مصرف کشمش به طور منظم می تواند یبوست را تسکین بدهد یا مانع از ایجاد آن شود. کشمش، منبع خوبی از فیبر غذایی به شمار می رود که نقش مؤثری در مقابله با یبوست ایفا می کند.

آجیل و خشکبار برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان:

مصرف روزانه خشکبار و مغزها به بهبود عملکرد دستگاه ایمنی بدن در برابر انواع بیماری ها کمک زیادی می کند. آجیل حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها وظیفه دارند از بدن در برابر اثرات مخرب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کنند.

◀ پیشنهاد مطالعه :چهار ریز مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی

بهترین زمان مصرف آجیل برای کودکان:

در ادامه برای هر سن به تفکیک سن بررسی می کنیم آیا کودک می تواند آجیل مصرف کند یا خیر.

آیا کودک 2 ساله می تواند آجیل مصرف کند ؟

می توان آجیل را به کودک دو یا سه ساله داد، اما باید بسیار احتیاط کرد. زیرا احتمال خطر خفگی دارد و همچنین نباید تمام آجیل ها را مصرف کرد یا اگر کودک آلرژی دارد نباید آجیل مصرف شود.

آیا کودک 3 ساله می تواند آجیل خرد شده بخورد؟

کودکان 2 تا 22 ماهه می توانند آجیل را به صورت ریز و خورد با احتیاط مصرف کنند. بادام هندی، گردو و بادام زمینی بهترین ها هستند برای کودکان.

آجیل برای کودک 3 ساله:

کودکان بالای 3 سال و نیم بهتر می توانند آجیل مصرف کنند. بهترین آجیل برای کودکان بادام هندی، گردو و بادام زمینی هستند.

بهترین زمان مصرف آجیل برای کودکان

بهترین زمان مصرف آجیل برای کودکان چه سنی است ؟

دقت کنید که کودکان زیر 5 سال هیچ گاه نباید آجیل کامل بخورند و باید به صورت خرد شده باشد، همچنین بهتر است از کره های آجیل به جای خود آجیل استفاده کرد که همان خواص را دارا می باشند و احتمال خطر را کمتر می کند.

توصیه می شود همه آجیل ها و بادام زمینی ها را به کودکان زیر 5 سال ندهید، زیرا این غذاها می توانند خطر خفگی را به همراه داشته باشند.