بهترین شیرخشک برای نوزادان نارس

بهترین شیرخشک برای نوزادان نارس

0 دیدگاه 16 شهریور 1401 چاپ خبر بازدید: 7570
نوزادان نارس ممکن است نیاز داشته باشند از شیرخشکی استفاده کنند که برای کمک به رشد سالم نوزاد طراحی شده است. اما دانستن اینکه چه چیزی برای نوزاد شما بهتر است دشوار است. همچنین ممکن است از خود بپرسید که چه زمانی مناسب است شیرخشک معمولی تغییر کند به شیر مادر یا شیر گاو.

بهترین شیرخشک برای نوزادان نارس

بهترین شیر خشک برای نوزادان نارس

نوزادان نارس ممکن است نیاز داشته باشند از شیرخشکی استفاده کنند که برای کمک به رشد سالم نوزاد طراحی شده است. اما دانستن اینکه چه چیزی برای نوزاد شما بهتر است دشوار است. همچنین ممکن است از خود بپرسید که چه زمانی مناسب است شیر خشک معمولی تغییر کند به شیر مادر یا شیر گاو.

در مورد نیازهای غذایی منحصر به فرد نوزادان نارس و اینکه چگونه انتخاب فرمولی که برای آنها انتخاب می کنید می تواند سالم ترین شروع ممکن را به آنها بدهد. اگرچه همیشه باید توسط یک متخصص نوزادان یا متخصص اطفال راهنمایی شوید، مهم است که بدانید چرا برخی از شیرخشک ها و روال های تغذیه نوزاد ممکن است بهتر از سایر روش های تغذیه باشد. برای بسیاری از نوزادانی که نارس به دنیا می آیند، تغذیه یک چالش بزرگ است. آنها اغلب فاقد قدرت و هماهنگی برای انجام حرکات مکیدن لازم برای تغذیه با شیشه شیر یا شیردهی هستند.

برخی از نوزادان نارس نیز دارای GERD یا رفلاکس اسید هستند که باعث می شود مقادیر زیادی شیرخشک یا شیر مادر را بیرون بیاورند. برای رسیدن به رشد سالم، بسیاری از نوزادان نارس در NICU شروع به دریافت شیرخشک یا شیر مادر از طریق یک لوله نازک تغذیه می کنند. این لوله ها یا مستقیماً به معده، از طریق بینی ( لوله بینی معده )، یا از طریق دهان به معده ( لوله معده ) وارد می شوند. سایرین مواد مغذی را مستقیماً از طریق یک خط داخل وریدی ( IV ) به جریان خونشان می رسانند.

شیر مادر به کودک شما کمک می کند :

✓ تأمین تغذیه مورد نیاز نوزاد

✓ رشد مغز نوزاد را بهبود می بخشد

✓ تقویت سیستم ایمنی نوزاد

✓ محافظت در برابر عفونت ها حتی مقادیر کم شیر مادر برای کودک هم مفید است. اما سعی کنید تا حد امکان شیر مادر را تأمین کنید. این باعث افزایش فواید سلامتی برای کودک شما می شود.

هیچ شیرخشکی مانند شیر مادر از کودک شما در برابر عفونت ها و بیماری ها محافظت نمی کند. شیرخشک ها حاوی آنتی بادی ها و مواد محافظ سیستم ایمنی موجود در شیر مادر نیستند. اگر نمی توانید شیر مادر را به نوزاد خود دهید، پزشک NICU احتمالاً فرمول مخصوصی را برای رفع نیازهای تغذیه ای نارس شما توصیه می کند. شیرخشک های مخصوص نسبت به شیرخشک معمولی برای نوزادان ،کالری، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری دارند و برای کمک به رشد سریعتر نوزادان کم وزن طراحی شده اند.

شیرخشک نوزاد نارس

این شیرخشک ها مخصوص نوزاد نارس است که به طور خاص برای تقویت رشد و تکامل نوزادان نارس طراحی شده است. کارشناسان شیرِ مادرِ نوزاد را به عنوان بهترین غذا برای نوزادان نارس توصیه می کنند، اما گاهی اوقات شیر دادن برای مادر امکان پذیر نیست.

شیرخشک معمولی برای نوزادان رسیده که تغذیه معمولی دارند کافی است اما برای نوزادان نارس کافی نیست. از آنجایی که نارس به دنیا آمده اند، به حمایت تغذیه ای بیشتری برای افزایش وزن و رشد نیاز دارند، به خصوص در مورد رشد استخوان.

نوزادان نارس معمولاً کمی بیشتر در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان یا NICU می مانند تا تحت نظر باشند و مطمئن شوند که در حال رشد هستند. در حالی که در بیمارستان هستند، معمولاً شیرخشک یا شیر مادر غنی شده با تقویت کننده شیر مادر را دریافت می کنند.

◀ پیشنهاد مطالعه : نکات مهم در تغذیه نوزاد با شیرخشک

انواع شیرخشک نوزاد نارس

پزشکان NICU بر اساس مراحل رشد یک نوزاد نابالغ یا با وزن کم هنگام تولد تشخیص می دهند که، چه زمانی می توانند بیمارستان را ترک کنند. احتمال دارد که شیرخشک های استاندارد برای نوزادان زودرس خطر داشته باشد، انواع مختلفی از شیرخشک ها متناسب با نیازهای خاص کودک وجود دارد. شما نباید از شیرخشک خانگی استفاده کنید، زیرا ممکن است ایمن نباشد و مهم است که نوزادان تمام مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

ممکن است نوزادان نارس بیشتر از نوزادان معمولی مستعد مشکلات گوارشی یا آلرژی های غذایی باشند. به عنوان مثال، نوزادان نارس ممکن است به شیر گاو حساسیت داشته باشند و بیشتر شیرخشک های استاندارد با شیر گاو ساخته می شوند. در این موارد، متخصص اطفال ممکن است نوع خاصی از شیرخشک غیر لبنی را توصیه کند. در اینجا برخی از رایج ترین انواع شیرخشک برای نوزادان نارس با نیازهای غذایی خاص آورده شده است.

شیرخشک مبتنی بر اسید آمینه

شیرخشک های مبتنی بر اسید آمینه برای نوزادان نارس با حساسیت به شیر گاو یا مشکل هضم چربی توصیه می شود. در این فرمول ها به جای پروتئین شیر از پروتئین های ساده ای به نام اسیدهای آمینه استفاده می شود.

شیرخشک بدون لاکتوز

نوزادان نارسی که نمی توانند لاکتوز ( قند موجود در شیر گاو ) را هضم کنند، ممکن است از شیرخشک های بدون لاکتوز استفاده کنند. با این حال، برخی از فرمول ها حاوی لاکتوز نیستند اما هنوز از پروتئین های لبنی ساخته می شوند.

نوزادان مبتلا به آلرژی به شیر گاو ممکن است همچنان با شیرخشک های فاقد لاکتوز که حاوی پروتئین های لبنی هستند مشکل داشته باشند. در برخی موارد، استفاده از فرمول مبتنی بر سویا ممکن است کمک کننده باشد.

شیرخشک ضد حساسیت

شیرخشک کودک ضد حساسیت برای نوزادانی طراحی شده است که به سویا و شیر گاو حساسیت دارند. مطالعات نشان داده است که شیرخشک ضد حساسیت از بیماری آتوپیک جلوگیری می کند و آلرژی به پروتئین شیر را در نوزادان پرخطر درمان می کند.

چه شیرخشکی به نوزاد نارس بدهیم؟

شیر مادر برای نوزادن نارس

بهترین برنامه تغذیه با شیرخشک برای کودک شما بستگی به، نیازهای غذایی و تغذیه ای منحصر به فرد و هرگونه آلرژی غذایی که ممکن است داشته باشند دارد. این عوامل را با متخصص نوزادان یا متخصص اطفال خود در میان بگذارید تا بهترین شیرخشک برای نوزاد نارس تعیین کند.

با افزایش وزن و قویتر شدن نوزاد، نیازهای تغذیه ای او ممکن است تغییر کند. یا ممکن است بخواهید ببینید آیا کودک شما محصول دیگری را ترجیح می دهد یا خیر. تا زمانی که با پزشک خود صحبت نکرده اید شیرخشک نوزاد را عوض نکنید.

چه مقدار شیرخشک به نوزاد نارس خود بدهیم؟

به طور معمول، نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می شوند، هر دو تا سه ساعت یکبار حدود ۱ تا ۲ اونس شیرخشک می نوشند، اما پزشک اطفال شما را راهنمایی می کند که چه چیزی برای نوزاد نارس شما بهتر است. به یاد داشته باشید که هر کودکی متفاوت است و الگوی تغذیه ممکن است روز به روز تغییر کند. کودک شما ممکن است به زمان بیشتری برای تغذیه نیاز داشته باشد زیرا هنوز در حال ساختن مهارت های مکیدن و بلعیدن است.

چگونه می توانم مطمئن شوم که شیرخشک برای کودک بی خطر است؟

✓ هرگز ظرف باز شده، فرورفته یا پف کرده از شیرخشک را خریداری نکنید.

✓ از آب جوشیده ( و خنک ) یا استریل برای تهیه شیشه شیر کودک استفاده کنید.

✓ هنگام تهیه شیرخشک کودک از اقدامات بهداشتی مناسب استفاده کنید.

✓ فرمول را طبق بسته بندی یا دستور پزشک مخلوط کنید. آب زیاد یا کم می تواند کودک را بیمار کند.

✓ هر نوع شیرخشکی که به شیرخوار داده شده است باید پس از یک ساعت دور ریخته شود.

◀ پیشنهاد مطالعه : تغذیه نوزاد با شیر مادر

چه زمانی استفاده از شیرخشک را متوقف کنیم؟

اگر نوزاد واکنش بدی نسبت به شیرخشک نشان دهد یا دیگر به آن نیازی نداشته باشد، پزشکان ممکن است توقف شیرخشک را توصیه کنند. اگر کودک شما دچار عوارض جانبی شد، فورا با پزشک خود صحبت کنید. تعویض شیرخشک یا قطع شیر خشک بدون مشورت با پزشک کودک توصیه نمی شود.

پزشکان رشد نوزاد نارس را زیر نظر دارند و به والدین می گویند که چه زمانی می توانند استفاده از شیرخشک را متوقف کنند. آنها رشد کودک را اندازه گیری می کنند تا ببینند چه زمانی به اندازه یک نوزاد رسیده می رسند. نوزادان نارس معمولاً در اولین سال زندگی خود نسبت به بقیه کودکان عقب تر هستند.