چگونه سرماخوردگی و سرفه در نوزادان را تسکین دهیم؟

چگونه سرماخوردگی و سرفه در نوزادان را تسکین دهیم؟

0 دیدگاه 1 بهمن 1401 چاپ خبر بازدید: 59603
سرماخوردگی در نوزادان بیماری است که ممکن است علائم آن یک هفته تا ده روز طول بکشد. راه های تسکین دهنده علائم بیماری سرماخوردگی: نوزاد خود را حتی الامکان با شیر مادر تغذیه کنید زیرا تغذیه با شیر مادر سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت می کند و این باعث می شود کمتر بیمار شود و...

سرماخوردگی در نوزادان:

سرماخوردگی در نوزادان


نوزادان تا یک سال اول زندگی خود سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است و ممکن است به راحتی در معرض بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی یا در برابر سرما و مقاوم نباشند و بیمار شوند.
سرماخوردگی در نوزادان بیماری است که ممکن است علائم آن یک هفته تا ده روز طول بکشد و سرفه ناشی از سرماخوردگی حتی ممکن است بیش از ده روز طول بکشد تا نوزاد بهبود یابد و درمان شود.

علت سرماخوردگی و سرفه نوزادان چیست؟

سرماخوردگی یک عفونت بینی و گلو (عفونت دستگاه تنفسی فوقانی) است که می تواند توسط یکی از بیش از 200 ویروس ایجاد شود. راینوویروس ها شایع ترین هستند. ویروس سرماخوردگی از طریق دهان، چشم یا بینی کودک شما وارد بدن او می شود. هنگامی که توسط یک ویروس آلوده می شود، کودک شما به طور کلی در برابر آن ویروس ایمن می شود. اما از آنجایی که بسیاری از ویروس ها باعث سرماخوردگی می شوند، ممکن است کودک شما چندین بار در سال و در طول زندگی اش چندین سرماخوردگی داشته باشد. همچنین، برخی از ویروس ها ایمنی پایدار ایجاد نمی کنند.کودک شما می تواند به ویروس آلوده شود:
هوا: وقتی فردی که بیمار است سرفه، عطسه یا صحبت می کند، ممکن است مستقیماً ویروس را به کودک شما منتقل کند.
تماس مستقیم: فرد مبتلا به سرماخوردگی که دست کودک شما را لمس می کند، می تواند ویروس سرماخوردگی را به کودک شما منتقل کند، که ممکن است پس از لمس چشم، بینی یا دهان او آلوده شود.
سطوح آلوده: برخی از ویروس ها به مدت دو ساعت یا بیشتر روی سطوح زندگی می کنند. کودک شما ممکن است با دست زدن به یک سطح آلوده مانند یک اسباب بازی به ویروس مبتلا شود.

علائم سرماخوردگی در نوزادان:

اولین علائم سرماخوردگی در نوزادان اغلب عبارتند از:
✓ احتقان یا آبریزش بینی
✓ ترشحات بینی که ممکن است در ابتدا شفاف باشد اما ممکن است غلیظ شده و زرد یا سبز شود
سایر علائم و نشانه های سرماخوردگی در نوزاد ممکن است شامل موارد زیر باشد:
✓ تب
✓ عطسه کردن
✓ سرفه کردن
✓ کاهش اشتها
✓ تحریک پذیری
✓ مشکل در خوابیدن
✓ مشکل در خوردن شیر به دلیل گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی

راه های جلوگیری از سرماخوردگی در نوزادان:


هیچ واکسنی برای سرماخوردگی در نوزادان وجود ندارد(ولی واکسن آنفولانزا کودکان وجود دارد) بهترین دفاع در برابر سرماخوردگی، اقدامات احتیاطی عامیانه و شستن مکرر دست ها است و همچنین مراقبت از نوزاد در منزل:
1- کودک خود را از هر کسی که بیمار است دور نگه دارید. اگر نوزاد تازه متولد شده ای دارید، اجازه ملاقات از کسی که بیمار است را ندهید. در صورت امکان از حمل و نقل عمومی و اجتماعات عمومی با نوزاد خود اجتناب کنید.
2- قبل از شیر دادن یا دست زدن به نوزاد دست های خود را بشویید. دست های خود را به طور کامل و اغلب با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از یک ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل استفاده کنید که حداقل 60 درصد الکل داشته باشد. اهمیت شستن دست ها را به فرزندان بزرگتر خود بیاموزید. از لمس چشم ها، بینی یا دهان خود با دست های شسته نشده خودداری کنید.
3- اسباب بازی ها و پستانک های کودکتان را مرتب تمیز کنید. سطوحی که اغلب لمس می شوند را تمیز کنید. این امر به ویژه در صورتی مهم است که یکی از اعضای خانواده یا همبازی کودک شما سرماخورده باشد.
4- به همه افراد خانواده آموزش دهید که در یک دستمال کاغذی سرفه یا عطسه کنند. دستمال های استفاده شده را فورا دور بیندازید و سپس دست های خود را کاملا بشویید. اگر نمی توانید به موقع به دستمال کاغذی برسید، در آرنج خود سرفه یا عطسه کنید. سپس دستان خود را بشویید.
✓ اقدامات پیشگیرانه ساده می تواند به جلوگیری از سرماخوردگی در نوزادان کمک کند.

چه زمانی برای سرماخوردگی و سرفه نوزاد باید به پزشک مراجعه کرد؟

سیستم ایمنی بدن کودک شما برای قوی شدن به زمان نیاز دارد. اگر کودک شما سرماخوردگی معمولی بدون عارضه داشته باشد، باید طی 10 تا 14 روز برطرف شود. اکثر سرماخوردگی ها فقط یک مزاحمت هستند. اما مهم است که علائم و نشانه های کودک خود را جدی بگیرید. اگر علائم بهبود نیافت یا بدتر شدند، وقت آن است که با پزشک خود صحبت کنید.اگر کودک شما کمتر از 3 ماه سن دارد، در اوایل بیماری با پزشک تماس بگیرید. در نوزادان، بسیار مهم است که مطمئن شوید بیماری جدی تری وجود ندارد، به خصوص اگر کودک شما تب داشته باشد.
اگر کودک شما 3 ماهه یا بزرگتر است، در موارد زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:
✓ مثل همیشه پوشک را خیس نمی کند.
✓ بدن او دارای دمای بالاتر از 38 درجه سانتیگراد است.
✓ به نظر می رسد گوش درد دارد یا به طور غیرعادی تحریک پذیر است.
✓ چشم های قرمز دارد یا ترشحات زرد یا سبز رنگ چشم دارد.
✓ مشکل تنفس یا خس خس سینه دارد.
✓ سرفه مداوم دارد.
✓ ترشحات غلیظ و سبز رنگ بینی برای چند روز دارد.
✓ علائم یا علائم دیگری مانند گریه غیرمعمول یا هشدار دهنده یا بیدار نشدن برای غذا خوردن دارد که شما را نگران می کند.
✓ از شیر دادن یا پذیرش مایعات خودداری می کند.
✓ آنقدر سرفه می کند که باعث استفراغ یا تغییر رنگ پوست شود.
✓ مخاط خونی را سرفه می کند.
✓ تنفس مشکل دارد یا اطراف لب مایل به آبی است.
✓ به طور غیرمعمول کم انرژی یا خواب آلودگی دارد.

راه کارهای خانگی موثر در درمان سرماخوردگی و تسکین سرفه نوزادان:

1- نوزاد خود را حتی الامکان با شیر مادر تغذیه کنید زیرا تغذیه با شیر مادر سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت می کند و این باعث می شود کمتر بیمار شود.
2- دمای خانه را مناسب با سن نوزاد تنظیم کنید و حتما هوای محیط را مرطوب نگه دارید.
3- بهداشت محیط خانه را رعایت کنید و اتاق نوزاد را تمیز نگه دارید به طوری که عاری از هرگونه گرد و غبار و باشد.
4- مخاط بینی نوزاد را مرتب تمیز کنید تا بخوبی نفس بکشد. برای این کار می توانید از فین گیر و در صورت لزوم و با اجازه پزشک اطفال نوزادتان از نمک طبی برای شست و شو بینی نوزاد استفاده کنید. همچنین شما می توانید برای خرید فین گیر یا پوار سیلیکونی بینی به صفحه فروشگاه سایت ما مراجعه فرمایید.
5- دفعات بیشتری در روز شیر دهید. اگر نوزاد یا کودک شما غذای کمکی می خورد مایعات فراوان دهید. فراموش نکنید که هیچ چیز در درمان سرماخوردگی موثر تر از مایعات فراوان نیست.

▶ ◀ شما می توانید برای مطالعه بیشتر به مطلب مفید ترین غذا برای سرماخوردگی کودکان در صفحه وبلاگ سایت گهوارک مراجعه فرمایید.
6- استفاده از داروهای تجویز شده پزشک اطفال نوزاد طبق دستور. دقت داشته باشید که خود سرانه به کودک خود دارو ندهید.

نوبت دهی آنلاین از پزشکان اطفال