علت سردی دست و پا نوزاد چیست؟(درمان)

علت سردی دست و پا نوزاد چیست؟(درمان)

0 دیدگاه 5 بهمن 1401 چاپ خبر بازدید: 52542
 گاهی اوقات متوجه سردی دست نوزاد می شوید درحالی که بقیه بدن طبیعی به نظر می رسد.سردی دست و پا نوزاد ممکن است طبیعی باشد و به علت دمای محیط دست و پا نوزاد سرد تر از بقیه بدن باشد یا نشانه یک مشکل زمینه ای باشد.سردی مکرر دست های نوزاد می تواند نگران کننده باشد.

علت سردی دست و پا نوزاد:

سردی دست و پا نوزاد

گاهی اوقات متوجه سردی دست نوزاد می شوید درحالی که بقیه بدن طبیعی به نظر می رسد.سردی دست و پا نوزاد ممکن است طبیعی باشد و به علت دمای محیط دست و پا نوزاد سرد تر از بقیه بدن باشد یا نشانه یک مشکل زمینه ای باشد.سردی مکرر دست های نوزاد می تواند نگران کننده باشد.

دلایل سرد بودن دست های نوزاد:

شما باید نوزاد خود را به طور دقیق زیر نظر داشته باشید تا متوجه شوید دلیل سردی دست نوزاد شما چیست؟
برخی از این دلایل عبارتند از:
1- تنظیم نبودن گرمای بدن نوزاد :
نوزادان تمایل دارند گرما را از دست بدهند و قادر به حفظ دمای مرکزی بدن خود نیستند. به همین دلیل است که توصیه می شود سر و دست و پا نوزاد را بپوشانید تا از سردی دست و پا نوزاد پس از تولد جلوگیری شود.حتی در هوای گرم نوزادان نارس و نوزادان کم وزن نمی توانند دمای بدن خود را تنظیم کنند در نتیجه دست و پا ی نوزاد سرد می شوند.
2-سیستم گردش خون:
از آنجایی که سیستم گردش خون کودک توسعه نیافته است، ممکن است خون نتواند اکسیژن را به طور موثر به دست ها و پاها برساند. این کمبود اکسیژن باعث سردی دست ها در نوزادان شود و ممکن است از طریق تغییر رنگ مایل به آبی پوست، یک بیماری رایج به نام آکروسیانوز، ظاهر شود. سایر قسمت ها مانند گوش ها، بینی، لب ها و نوک سینه ها نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.
عواملی مانند آب و هوای سرد و شاخص توده بدن پایین ممکن است خطر ابتلا به آکروسیانوز را در کودک شما افزایش دهد. اپیزودهای آکروسیانوز معمولاً به محض اینکه بدن نوزاد به گردش خون عادت کرد فروکش می کند.
3- سپسیس :
سپسیس پاسخ نهایی بدن به عفونت است . شناسایی سپسیس در مراحل اولیه برای جلوگیری از عواقب جدی بسیار مهم است. سپسیس اغلب با یک عفونت، مانند عفونت دستگاه ادراری، ذات الریه، یا عفونت پوست یا استخوان پیش می آید .
همراه با سردی دست و پا نوزاد، سپسیس با تب کم، ضربان قلب سریع، تنفس سریع، رنگ پریدگی پوست، حالت تهوع، استفراغ، خشکی پوشک برای بیش از 12 ساعت و مشخص می شود. اگر هر یک از علائم فوق را مشاهده کردید، مراجعه به پزشک مهم است، زیرا سپسیس درمان نشده می تواند منجر به مرگ و میر شود.
4-تب:
سردی دست ها نیز می تواند از علائم تب باشد. اگر دمای بدن کودک شما بالاتر از 100.4 درجه فارنهایت باشد، ممکن است از تب رنج ببرد. تب معمولاً نشانه تلاش بدن کودک شما برای مقابله با عفونت باکتریایی یا ویروسی است. اگر پیشانی کودک شما گرم است، اما دستان او سرد است، نگران نباشید، زیرا این یکی از علائم شایع تب در نوزادان است.سایر علائم عمومی تب عبارتند از: لرز، خستگی و بی حالی
5- بیماری دست، پا و دهان (HFMD):
HFMD یک عفونت مسری است که در نوزادان دیده می شود. به طور کلی جدی نیست اما می تواند ناراحت کننده باشد. معمولاً با علائم سرماخوردگی مانند از دست دادن اشتها، سرفه، درجه حرارت بالا و بثورات بدون خارش در دست ها، انگشتان، پاها، باسن و زانو شروع می شود.سردی دست ها می تواند یکی از آخرین علائم بیماری دست، پا و دهان باشد. اگر متوجه سردی دست ها و پاها، علائم کم آبی بدن، و بثورات متورم و قرمز و ترشح چرک شدید، کودک خود را نزد پزشک ببرید. از آنجایی که این یک عفونت ویروسی است، در عرض یک هفته فروکش می کند.
6- مننژیت:
مننژیت التهاب پوشش اطراف مغز و نخاع است که در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد می شود. سردی دست و پا از اولین علائم مننژیت است. تشخیص این بیماری یک چالش است زیرا علائم اولیه مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا ظاهر می شود. با این حال، وضعیت به سرعت بدتر می شود.اگر کودک شما هر یک از علائم زیر را نشان داد، آنها را نزد پزشک اطفال ببرید:
✓ درجه حرارت بالا
✓ خواب آلودگی شدید
✓ دشواری در تنفس
✓ لرز شدید
✓ استفراغ
✓ امتناع از تغذیه
✓ دردهای عضلانی
همچنین ممکن است کودک شما به دلیل برخی مشکلات اساسی دیگر دست های سردی داشته باشد. اگر بدن کودک شما مشکلات مربوط به گردش خون را دارد، ممکن است علائم دیگری مانند لب های آبی و لکه های روی پوست را نشان دهد. اینها می تواند ناشی از بیماری های مادرزادی قلبی یا مشکلات ریه و گردش خون باشند.
درمان سردی دست بستگی به علت اصلی دارد. اگر کودک شما گاهی اوقات دست های سرد دارد، نگران نباشید، زیرا تا زمانی که نتواند دمای بدن خود را کنترل کند، طبیعی است.
7- فشار خون پایین
8- کم خونی

سردی دست و پا نوزاد ck; margin-left: auto; margin-right: auto;

درمان سردی دست نوزادان:
1- پوشاندن دست ها و پاها نوزاد:
اگر دست های کودکتان احساس سردی می کند، نواحی تنه و شکم او را بررسی کنید. تا زمانی که قسمت های مرکزی بدن گرم است، لازم نیست نگران باشید. سر کودک خود را با کلاه بپوشانید و آنها را در لایه های اضافی بپیچید. همچنین برای دست و پاهای آنها دستکش و جوراب بپوشید. بعد از 20 دقیقه دست های کودک خود را بررسی کنید تا ببینید آیا گرم هستند یا خیر.
2-مراقبت کانگورویی:
مراقبت کانگورویی می تواند به شما کمک کند گرمای طبیعی مورد نیاز بدن کودکتان را تامین کنید. تمام لباس های کودک خود را به جز پوشک درآورید، کودک را روی سینه خود قرار دهید و با یک پتوی گرم خود را بپوشانید.
3- تنظیم دمای محیط:
دمای ایده آل اتاق باید بین 68 درجه فارنهایت تا 72 درجه فارنهایت باشد. گرمای بیش از حد اتاق ها همچنین می تواند خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را در نوزادان افزایش دهد.
4-قنداق کردن نوزاد:
قنداق کردن کودک می تواند او را گرم نگه دارد.

◀ پیشنهاد مطالعه: چگونه سرماخوردگی و سرفه در نوزادان را تسکین دهیم؟

چه زمانی برای سردی دست و پا نوزاد باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر دستان نوزاد شما سرد بود و با پوشاندن آنها گرم نشد و علائم زیر را مشاهده کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:
✓ استفراغ
✓ اسهال
✓ قسمت های مرکزی بدن سرد می شوند
✓ بی حالی
✓ بثورات
✓ تشنج
✓ سر و صدا
✓ از دست دادن اشتها

اقدامات لازم برای سردی دست و پا نوزاد :

1-نوزاد خود را بغل کنید(مراقبت کانگورویی)
2-پوشاندن نوزاد
3-چک کردن تب و علائم نوزاد
4-دمای اتاق را متناسب با سن نوزاد تنظیم کنید
5-مشاهده رنگ پوست و لب نوزاد و در صورت تغییر رنگ حتما با پزشک مشورت کنید

منبع:

Www.momjunction.com

دریافت نوبت از پزشکان اطفال