بثورات گردن نوزاد چیست؟ علائم، علل و درمان

بثورات گردن نوزاد چیست؟ علائم، علل و درمان

0 دیدگاه 27 بهمن 1401 چاپ خبر بازدید: 19202
بثورات گردن نوزاد ممکن است ناشی از عفونت قارچی باشد و بدتر شود ولی جای نگرانی نیست زیرا عفونت هاتی قارچی نوزاد در ناحیه گردن شایع و قابل درمان هستند.زمانی که کودک شما بتواند سر خود را بیشتر بلند کند، خود به خود این بثورات از بین می روند.

بثورات گردن نوزاد چیست؟

بثورات گردن نوزاد

اغلب نوزادان در سن 4 تا 6 ماهگی نمی توانند سر خود را صاف نگه دارند و این به این دلیل است که رشد عضلات گردن نوزاد نیاز به زمان دارد .قبل از رسیدن به این نقطه عطف عضلانی نوزادان مستعد بثورات روی گردن هستند زیرا سر آویزان آنها باعث چین های پوستی می شود.گاهی اوقات بثورات گردن نوزاد ممکن است ناشی از عفونت قارچی باشد و بدتر شود ولی جای نگرانی نیست زیرا عفونت هاتی قارچی نوزاد در ناحیه گردن شایع و قابل درمان هستند.زمانی که کودک شما بتواند سر خود را بیشتر بلند کند، خود به خود این بثورات از بین می روند.

عفونت قارچی چیست؟


مخمرها نوعی قارچ هستند. نوعی مخمر رایج به نام کاندیدا روی پوست و در دهان، روده و ناحیه تناسلی یافت می شود.
هنگامی که این نوع مخمر بیش از حد رشد می کند، عفونت کاندیدیازیس نامیده می شود. بله، این همان مخمری است که می تواند باعث عفونت واژن در بزرگسالان شود.
در سطوح سالم، کاندیدا و سایر مخمرها به طور هماهنگ با باکتری ها و سایر موجودات دوست در بدن ما زندگی می کنند.اما گاهی اوقات، عدم تعادل اتفاق می افتد و مخمر بیش از آنچه باید رشد می کند. این ممکن است در نوزادان اتفاق بیفتد زیرا سیستم ایمنی آنها هنوز جدید و در حال رشد است. همچنین ممکن است نوزادان هنوز به اندازه کافی باکتری های دوستدار روده نداشته باشند که به جلوگیری از رشد مخمر کمک کند.
کاندیدا می تواند باعث عفونت های مخمری به نام برفک در چین های پوستی در گردن، زیر بغل، کشاله ران، پایین، واژن و پاها شود. نوزادان همچنین ممکن است برفک دهان، عفونت قارچی در دهان و گلو و زبان داشته باشند. برخی از بثورات پوشکی نوزاد نیز به دلیل عفونت قارچی ایجاد می شوند.

علائم عفونت قارچی یا بثورات در گردن نوزاد :


عفونت قارچی در گردن نوزاد ممکن است از چین های پوستی شروع شود و به پوست گردن سرایت کند.علایمی که ممکن است نوزاد داشته باشد عبارتند از:
✓قرمزی در چین های پوستی
✓لکه های صورتی و مرطوب
✓لکه های فلس دار یا خشن قرمز یا صورتی
✓قرمزی با لبه های برجسته
✓قرمزی با برجستگی های ریز
✓لکه های تغییر رنگ پوست
✓لکه های پودری خاکستری یا سفید روی پوست
✓قرمزی همراه با تورم
✓یک زخم قرمز در چین های پوستی با لکه های ماهواره ای یا بثورات در اطراف آن

علل عفونت های قارچی یا بثورات گردن نوزاد چیست؟

چین های نرم پوست روی گردن نوزاد محیط گرم و مرطوب مناسبی را برای شکوفا شدن عفونت قارچی ایجاد می کند. این همه آب دهان هم کمکی نمی کند. در واقع، نوع دیگری از عفونت قارچی که نوزادان ممکن است روی چانه و سایر نواحی خود داشته باشند، بثورات آب دهان نامیده می شود. عفونت برفک دهان نوزاد یا گلوی نوزاد گاهی می تواند از طریق آب دهان، تف کردن و استفراغ به گردن سرایت کند.
مخمر دوست دارد در مکان هایی که رطوبت و اکسیژن کمتری دارند رشد کند. لباس یا پتو نیز می تواند باعث اصطکاک شود و پوست ظریف گردن نوزاد را تحریک کند. یک ناحیه دردناک یا تحریک شده روی گردن احتمال بیشتری برای ابتلا به عفونت قارچی دارد زیرا ممکن است مایعی ترشح کند.

پیشگیری از عفونت های قارچی یا بثورات در گردن نوزاد:


ممکن است همیشه نتوانید از عفونت قارچی گردن نوزادتان جلوگیری کنید. نکاتی برای کاهش خطر عفونت گردن مخمر یا جلوگیری از بدتر شدن آن مشابه نحوه جلوگیری از بثورات پوشک یا عفونت در سایر قسمت های بدن است. آنها عبارتند از:
1- هنگام خواب کودک خود را صاف به پشت بخوابانید تا به صاف شدن گردن کمک کند. (به هر حال این برای یک خواب ایمن ضروری است.)
2- نگذارید که کودک در صندلی ماشین یا هر نوع صندلی که سرش خمیده است، بخوابد . (این همچنین یک عامل خطر برای سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) است.)
3- وقتی کودک در داخل خانه است از پوشیدن لباس یا پتو دور گردن خودداری کنید.
4- از پوشاندن پارچه های زبر یا لباس های تنگ به کودک خودداری کنید.
5- لباس های نوزادتان را درآورید و اجازه دهید گردن و قفسه ی سینه ی او پس از مدت طولانی لباس داشتن در یک ناحیه گرم و خشک ، هوا و اکسیژن برسد.
6- گردن کودک خود را با یک پارچه شستشوی استریل و آب گرم و صابون بشویید.
7- گردن کودک را مرتباً تمیز و خشک کنید به خصوص بعد از شیر دادن، آب دهان، تف کردن، یا استفراغ
8- پستانک، نوک بطری و وسایل دندان درآوردن کودک را با آب جوشیده یا خیلی داغ استریل کنید. قرار دادن آنها در ماشین ظرفشویی در دمای بالا راه آسانی برای انجام این کار است.
9- از استفاده از صابون یا پاک کننده ضد باکتری در هر نقطه از پوست کودک خودداری کنید. این ممکن است باکتری های سالم پوست را از بین ببرد و باعث عفونت قارچی شود.
10- به همین ترتیب، از استفاده از پماد یا کرم ضد باکتری روی گردن کودک خودداری کنید.
11- از استفاده از صابون های زیر یا شیمیایی، شامپوها و شوینده های لباسشویی خودداری کنید. اینها ممکن است پوست کودک را تحریک کند و منجر به عفونت های پوستی شود.
12- از استفاده از مرطوب کننده یا لوسیون بر روی گردن کودک خودداری کنید.
13- از دست زدن یا بوسیدن ناحیه گردن نوزاد خودداری کنید.

چه زمانی برای بثورات گردن نوزاد باید به پزشک مراجعه کرد؟


همیشه پزشک را در مورد هر نوع بثوراتی که کودک شما دارد مطلع کنید. پزشک می تواند تأیید کند که آیا این عفونت قارچی است یا نوع دیگری از بثورات. پزشکان همچنین می توانند تعیین کنند که آیا کودک شما به درمان پزشکی نیاز دارد یا خیر.عفونت قارچی درمان نشده در گردن نوزاد می تواند بدتر شود و به سایر نواحی پوست و حتی داخل خون سرایت کند.عفونت قارچی گردن نوزاد نوعی بثورات پوستی است که ممکن است برای نوزادان در هر سنی رخ دهد. آنها بیشتر در نوزادان زیر 4 ماه دیده می شوند زیرا چین های پوست گردن آنها بیشتر است. مخمرها یا قارچ ها بخش سالمی از بدن ما هستند، اما گاهی اوقات می توانند بیش از حد رشد کنند و منجر به عفونت شوند.
باکتری دوست دارد در مناطق گرم و مرطوب رشد کند.همچنین در موارد جدی تر، متخصص اطفال ممکن است درمان ضد قارچی را تجویز کند.

انواع بثورات پوستی نوزاد:


برخی از رایج ترین انواع بثورات پوستی نوزادان عبارتند از:
✓ آکنه، که معمولا روی صورت نوزاد ظاهر می شود.
✓ بثورات پوشک، که در اثر خیس شدن یا اسیدی بودن ادرار و مدفوع نوزاد ایجاد می شود.شما می توانید برای جلوگیری از این اتفاق پوشک نوزادتان را زودترعوض کنید.
✓ بثورات آب دهان، که زمانی رخ می دهد که آب دهان باعث تحریک پوست اطراف دهان یا روی سینه شود.
✓ اگزما که بیشتر در صورت، پشت زانو و بازوها دیده می شود.
✓ بثورات روی گونه که ممکن است با تب، خستگی و گلودرد همراه باشد.
✓ بثورات دست، پا و دهان.
✓ بثورات گرمایی معمولاً در نواحی پوشیده از لباس ها مانند زیر بغل، گردن، سینه، بازوها، بالاتنه و پاها دیده می شود و در اثر گرمای بیش از حد ایجاد می شود.(عرق سوز)
✓ زرد زخم
✓ بثورات عفونی مانند سرخک، آبله مرغان، مخملک و روزئولا، زونا و .
✓ برفک

درمان بثورات گردن نوزاد:

در اغلب موارد، بثورات گردن نوزاد بدون هیچ مشکلی قابل درمان است.
1. پاکسازی و تسکین پوست:
برای تمیز کردن مناسب گردن نوزاد، استفاده از شوینده بدون عطر و ملایم برای تمیز کردن گردن کودک، با ضربه های ملایم مطلوب است تا پوست بیشتر تحریک نشود. بعد از شستن گردن، به جای مالش دادن، با یک حوله نخی نرم، گردن را به آرامی خشک کنید. همچنین چین های پوست گردن را با هوا خشک کنید تا کاملا خشک و فاقد هرگونه رطوبت باشد. پس از شستن، می توانید یک مرطوب کننده ملایم یا پماد پوستی را روی گردن کودک بمالید تا پوست را تسکین دهید.

2. مقابله با بثورات شایع گردن:
شستن ناحیه گردن با آب سرد ممکن است باعث تسکین کودک از درد و سوزش شود. بثورات رایج گردن معمولاً خود به خود بهبود می یابند و ممکن است نیازی به مداخله پزشکی نداشته باشند. اگر نوزادی به دلیل عفونت قارچی دچار بثورات گردن شود، پزشک ممکن است برای درمان بثورات گردن، کرم مخمر یا کرم ضد قارچ تجویز کند. استفاده موضعی از کرم هیدروکورتیزون 1٪ نیز ممکن است مفید باشد. با این حال، استفاده طولانی مدت از هیدروکورتیزون توصیه نمی شود.

3. درمان بثورات مربوط به گرما:
ممکن است دوست داشته باشید لباس کودک را درآورید یا کوچک کنید تا پوست تنفس کند و خنک شود. از پنبه خالص استفاده کنید که پارچه ای نرم و قابل تنفس است. نگه داشتن نوزاد در اتاقی با تهویه مطبوع یا مکان خنک می تواند به رفع برخی از تحریکات و ناراحتی های او کمک کند. استفاده از لوسیون کالامین روی بثورات گردن می تواند به آرامش و آرامش پوست کمک کند.

درمان های خانگی برای درمان بثورات گردن نوزاد:

در اینجا لیستی از چند درمان خانگی ساده وجود دارد که می تواند برای درمان جوش و بثورات گردن نوزاد مفید باشد:

1. پارچه های نخی سبک:
به جای لباس های مصنوعی که ممکن است پوست ظریف کودک را تحریک کند، لباس های پنبه ای نرم و تنفس پذیر بپوشید. از پوشاندن لباس بیش از حد کودک خودداری کنید، زیرا لایه های بیش از حد لباس می تواند عرق را در داخل خود نگه دارد و اجازه نمی دهد پوست آزادانه نفس بکشد.

2. شوینده های ملایم:
همیشه برای شستن لباس، حوله و ملحفه کودک از شوینده های ملایم بدون مواد شیمیایی استفاده کنید. همچنین شوینده های بدون بو ترجیح داده می شوند.

3. نشاسته ذرت:
ممکن است قرار دادن کمی نشاسته ذرت روی بثورات گردن نوزاد بعد از حمام کردن آن برای خشک نگه داشتن ناحیه آسیب دیده مفید باشد. این می تواند از رشد بیشتر بثورات جلوگیری کند.

4. کمپرس سرد:
قرار دادن کمپرس سرد روی بثورات گردن نوزاد ممکن است خارش و درد نوزاد را تسکین دهد. همچنین ممکن است با کاهش التهاب پوست را تسکین دهد. کمپرس سرد را می توان چند بار در روز اعمال کرد. همیشه به یاد داشته باشید که بعد از آن ناحیه را خشک کنید.

5. بهداشت خوب:
انجام عادات بهداشتی خوب برای کودک می تواند او را از ابتلا به بثورات محافظت کند. کودک را به طور منظم حمام کنید و در حین تمیز کردن به چین های پوست توجه ویژه ای داشته باشید. تمام قسمت های بدن نوزاد، به خصوص چین و چروک ها را به درستی خشک کنید. به خاطر داشته باشید که شیری که ممکن است در دوران شیردهی به گردن ریخته شده باشد را تمیز کنید.

6. روغن نارگیل:
روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی است که آن را به یک درمان خانگی عالی برای درمان جوش های گردن در نوزادان تبدیل می کند. استفاده از روغن نارگیل روی بثورات گردن نوزاد می تواند به کاهش التهاب و خارش کمک کند.

7. آب جوشانده و سرد شده:
از استفاده از آب معمولی برای حمام کردن نوزاد خودداری کنید، زیرا ممکن است حاوی مخلوط های خشن یا میکروب های مضر باشد که می تواند جوش گردن را تشدید کند. شاید بهتر باشد به جای آن از آب جوشانده و خنک شده استفاده کنید. همچنین برای حمام کردن نوزادان به جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید.

8. پودر تالک بچه:
پاشیدن پودر تالک نوزاد، به ویژه در چین های پوست، پس از حمام کردن نوزاد می تواند به جلوگیری از راش و کنترل رشد جوش های موجود کمک کند.

دریافت نوبت از پزشکان اطفال