8 ماده غذایی پر فیبر + چرا کودکان به فیبر نیاز دارند

8 ماده غذایی پر فیبر + چرا کودکان به فیبر نیاز دارند

0 دیدگاه 21 اردیبهشت 1402 چاپ خبر بازدید: 1640
فیبر بخشی از چیزی است که به رشد و تکامل طبیعی کودک کمک می کند. فیبر به کودکان کمک می کند تا مدت طولانی تری احساس سیری کنند، سطح قند خون را کنترل می کند، کلسترول را کاهش می دهد و حرکات منظم روده را تقویت می کند.

توصیه های فیبر برای کودکان

توصیه های فیبر برای کودکان

فیبر بخشی از چیزی است که به رشد و تکامل طبیعی کودک کمک می کند. فیبر به کودکان کمک می کند تا مدت طولانی تری احساس سیری کنند، سطح قند خون را کنترل می کند، کلسترول را کاهش می دهد و حرکات منظم روده را تقویت می کند.

قبل از معرفی غذای جدید به نوزاد حتما باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. پزشک متخصص با برسی وضعیت بدنی نوزاد والدین را راهنمایی می کند که چه غذایی را برای نوزاد مناسب است.

والدین می توانند فیبر را در برنامه غذایی نوزاد خود با مشورت با پزشک فرزند خود جای دهند.

فیبر چیست؟

فیبر نوعی کربوهیدرات است که بدن آن را هضم نمی کند. فیبر رژیمی در غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و لوبیا یافت می شود.

فیبر می تواند محلول یا نامحلول باشد:

فیبر محلول در آب به کاهش کلسترول و بهبود کنترل قند خون کمک می کند.

فیبر محلول در غذاهایی مانند بلغور جو دو سر، آجیل، لوبیا، عدس، دانه ها و برخی میوه ها و سبزیجات مانند سیب، زغال اخته، و کلم بروکلی یافت می شود.

فیبر نامحلول در آب به یبوست کمک می کند.

فیبر نامحلول در غذاهایی مانند گندم، نان سبوس دار، محصولات غلات کامل، برنج قهوه ای، حبوبات و سبزیجاتی مانند هویج، خیار و گوجه فرنگی یافت می شود.

هر دو نوع فیبر که در بالا ذکر شده بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند.

◀ پیشنهاد مطالعه: 8 نشانه روان پریشی در کودکان، علل و درمان

کودکان به چه مقدار فیبر نیاز دارند؟

بر اساس نیاز های کودک مشخص می شود که فرزند شما به چه مقدار فیبر نیاز دارد، انرژی، سن یا وزن، توصیه‌ های فیبر متفاوتی برای کودکان وجود دارد.

کودکان 1 تا 3 ساله به حدود 14 گرم فیبر در روز، کودکان 4 تا 8 ساله به حدود 16 تا 20 گرم، کودکان 9 تا 13 ساله به حدود 22 تا 25 گرم و سنین 14 تا 18 سال به حدود 25 تا 31 گرم نیاز دارند.

یک راه ساده برای اطمینان از اینکه فرزندانتان فیبر کافی دریافت می کنند، انتخاب مواد غذایی سالم است. اگر فرزندان شما روزانه حداقل 5 وعده میوه و سبزی همراه با سایر غذاهایی که منابع خوبی از فیبر هستند می خورند، واقعاً نیازی به شمارش گرم فیبر نیست.

غذاهایی که به طور طبیعی سرشار از فیبر هستند عبارتند از:

✓ غلات کامل، مانند نان 100٪ گندم کامل، برنج قهوه ای و بلغور جو دو سر

✓ لوبیا خشک پخته شده مانند لوبیا سیاه، عدس و نخود خرد شده

✓ میوه و سبزیجات

✓ آجیل و دانه ها

چرا کودکان به فیبر نیاز دارند؟

فیبر در طول زندگی ضروری است. انجام یک رژیم غذایی با فیبر بالا برای بچه ها یک عادت خوب برای شروع زود هنگام است که فواید ماندگاری خواهد داشت.

تحقیقات گسترده نشان می دهد که چگونه یک رژیم غذایی غنی از غذا های پر فیبر باعث سلامتی می شود. به عنوان مثال، افرادی که غذاهای غنی از فیبر می خورند، از خطر کمتری برای ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سرطان برخوردار هستند.

تغذیه درست در دوران کودکی مطمئناً می تواند زمینه را برای نتایج سلامتی با بزرگتر شدن کودکان فراهم کند.

مصرف زیاد فیبر همچنین با حرکات منظم روده مرتبط است، که می تواند برای بسیاری از والدین نگران کننده باشد. اطمینان از دریافت فیبر کافی در رژیم غذایی کودکان به حرکت بهینه غذا در سیستم گوارش کمک می کند.

غذاهایی که به طور طبیعی غنی از فیبر هستند، معمولاً با سایر مواد مغذی سالم مانند ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها بسته بندی می شوند.

مزایای فیبر برای کودکان

فیبر می تواند به موارد زیر کمک کند:

✓ کاهش التهاب که می تواند به بیماری مزمن کمک کند.
✓ هضم بهتر که ممکن است به کنترل و مدیریت بهتر اشتها کمک کند.
✓ در مدیریت وزن نقش دارند.
✓ خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها، بیماری های قلبی و چاقی را کاهش می دهد.
✓ افزایش و بهبود باکتری های سالم روده.
غذاهای سرشار از فیبر اغلب حاوی مواد شیمیایی گیاهی، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی و چربی، کلسترول و کالری کم هستند.

◀ پیشنهاد مطالعه: کمبود کلسیم در نوزادان علل، علایم و درمان

8 مواد غذایی سرشار از فیبر

در اینجا هشت مورد از بهترین منابع فیبر برای کودک شما آورده شده است:

نخود فرنگی

نخود فرنگی یک سبزی عالی و مقرون به صرفه است که سرشار از فیبر است. فقط یک فنجان نخود فرنگی پخته شده حاوی 16 گرم فیبر است که آن را به یکی از پر فیبر ترین غذا های موجود تبدیل می کند.

عدس
یک فنجان عدس آب پز حاوی 15.5 گرم فیبر است .عدس همچنین منبع مهمی از پروتئین گیاهی است .عدس را می توان با غذا های مختلف مخلوط کنید.

لوبیا سیاه
لوبیا سیاه یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین غذا های پر فیبر است که در هر فنجان حاوی 15 گرم فیبر است. مانند عدس سرشار از پروتئین هستند، که باعث رشد سلولی می شود.

تمشک
تمشک یکی از بالاترین منابع فیبر در میان میوه ها است که حاوی 8 گرم فیبر در هر فنجان است. فرزند شما می تواند تمشک مخلوط با ماست طبیعی یا حتی به تنهایی بخورد.

بادام
بادام یک نوع غلات خوشمزه، سالم و محبوب از آجیل های درختی است و اتفاقاً منبع عالی فیبر است. حدود 23 مغز آجیل، 3.5 گرم فیبر برای کودک شما به ارمغان می آورد.

بادام همچنین منبع عالی ویتامین E، یک آنتی اکسیدان ضروری است.

سیب زمینی شیرین
سیب زمینی شیرین یک جایگزین محبوب و پر فیبر است. یک سیب زمینی شیرین با اندازه متوسط 3.3 گرم فیبر دارد. همچنین منبع غنی ویتامین A هستند که برای سلامت چشم مورد نیاز است.

موز
موز در بین کودکان بسیار محبوب است و همچنین فواید زیادی برای سلامتی دارد. یک موز متوسط 3 گرم فیبر دارد و همچنین منابع عالی پتاسیم است که به حفظ جریان خون سالم کمک می کند.

کلم بروکلی
یک فنجان بروکلی خرد شده به کودک شما 5 گرم فیبر می دهد.

  • جهت اطلاع از ساعت نوبت دهی به کانال ما بپیوندید