اوتیسم و رشد شناختی

اوتیسم و رشد شناختی

0 دیدگاه 28 شهریور 1402 چاپ خبر بازدید: 500
معمولاً اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم (ASD) بر مهارت‌های شناختی کودک تأثیر می‌گذارد - به طرق مختلف و به درجات مختلف. نقاط قوت شناختی می تواند شامل توجه به جزئیات یا به خاطر سپردن مقادیر زیادی از اطلاعات در مورد یک موضوع خاص باشد. چالش‌های شناختی با «نظریه ذهن» و مهارت‌های عملکرد اجرایی مرتبط هستند.

معمولاً اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم (ASD) بر مهارت‌های شناختی کودک تأثیر می‌گذارد - به طرق مختلف و به درجات مختلف. نقاط قوت شناختی می تواند شامل توجه به جزئیات یا به خاطر سپردن مقادیر زیادی از اطلاعات در مورد یک موضوع خاص باشد. چالش‌های شناختی با «نظریه ذهن» و مهارت‌های عملکرد اجرایی مرتبط هستند.

نکات برجسته:

کودکان مبتلا به اوتیسم معمولاً دارای نقاط قوت شناختی مانند توجه شدید به جزئیات و چالش های شناختی مانند تاخیر در مهارت های عملکرد اجرایی و نظریه ذهن هستند.


نظریه ذهن (ToM) توانایی درک این موضوع است که دیگران افکار و احساسات مشابه ما را به اشتراک نمی گذارند. به دلیل تاخیر یا عدم وجود ToM، کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب برای مدیریت تعاملات اجتماعی تلاش می کنند.
مهارت‌های عملکرد اجرایی، مهارت‌های شناختی هستند که به ما کمک می‌کنند تا افکار و رفتار خود را تنظیم، کنترل و مدیریت کنیم. معمولاً کودکان مبتلا به اوتیسم در برنامه ریزی، توجه، شروع یک کار، انعطاف پذیری و کنترل احساسات و رفتارها مشکل دارند.
به یاد داشته باشید که مداخله زودهنگام کلیدی است. با تیم مداخله زودهنگام فرزندتان در مورد راه هایی صحبت کنید که می توانید مهارت های شناختی او را در خانه تقویت و حمایت کنید.


اوتیسم و نظریه ذهن
تئوری ذهن (ToM) توانایی درک این موضوع است که دیگران افکار و احساسات مشابهی با ما ندارند. همچنین توانایی تشخیص اینکه دیگران افکار و احساسات خود را دارند و درک اینکه چگونه بر رفتار آنها و همچنین رفتار ما تأثیر می گذارد، می باشد. معمولاً در حدود 4 سالگی ظاهر می شود، اما پایه و اساس آن از دوران نوزادی شروع می شود.

به دلیل تاخیر یا عدم وجود ToM، کودکان مبتلا به ASD ممکن است بر این باور باشند که دیگران به آنچه فکر می کنند یا احساس می کنند، می دانند و در دیدن چیزها از دیدگاه دیگران مشکل دارند.

چالش‌های ToM دلیل اصلی تلاش کودکان مبتلا به ASD برای هدایت تعامل اجتماعی است.

اوتیسم و مهارت های عملکرد اجرایی
مهارت‌های عملکرد اجرایی (EF) مجموعه‌ای از مهارت‌های شناختی هستند که به ما کمک می‌کنند تا افکار و رفتار خود را تنظیم، کنترل و مدیریت کنیم. معمولاً کودکان مبتلا به ASD در موارد زیر مشکل دارند:

برنامه ریزی – ممکن است کودک برای برنامه ریزی مراحل مربوط به کارهای مختلف، از پوشیدن کفش گرفته تا تکمیل یک پازل، دچار مشکل شود.
حافظه کاری – این شامل این می شود که بتوانیم اطلاعات را به اندازه کافی در ذهن نگه داریم تا از آن استفاده کنیم (مثلاً به منظور پیروی از دستورالعمل های شفاهی یا پاسخ دادن به سؤالات درک مطلب پس از خواندن).
توجه - کودکان مبتلا به ASD ممکن است توانایی عجیبی برای تمرکز روی چیزی داشته باشند، اما اغلب برای تغییر توجه از چیزی به چیز دیگر و بازگشت دوباره تلاش می کنند. همچنین ممکن است فیلتر کردن اطلاعات برای تصمیم گیری در مورد اینکه به چه چیزی توجه کند دشوار باشد (کودک ممکن است به قدری روی نور درخشان پشت شما متمرکز باشد که نتواند به آنچه می گویید توجه کند).
شروع - کودکان مبتلا به ASD ممکن است برای شروع کار یا ارائه ایده به تنهایی با مشکل مواجه شوند.
احساسات و رفتار را کنترل کنید - کودکان مبتلا به ASD ممکن است فاقد کنترل تکانه باشند، که می تواند به صورت احساسات بزرگ، عمل کردن، یا رفتارهایی مانند تکان دادن، چرخیدن یا تکان دادن دست نشان داده شود.
انعطاف‌پذیری – مبارزه با تغییرات و تغییرات غیرمنتظره در روال‌ها یا برنامه‌ها، برای کودکان مبتلا به ASD رایج است.
نکاتی برای والدین
مانند هر اختلال رشدی، مداخله در اسرع وقت کلیدی است. با تیم مداخله زودهنگام فرزندتان در مورد تقویت مهارت های شناختی او صحبت کنید و از راهنمایی درمانگران او برای حمایت از اهداف شناختی در خانه پیروی کنید.

این نکات را نیز در نظر داشته باشید:

از آنجایی که ToM ارتباط نزدیکی با رشد اجتماعی-عاطفی دارد، به مقاله ما در مورد اوتیسم و رشد عاطفی-اجتماعی بروید و به نکات والدین بروید - که همه آنها به ToM مربوط می شوند.
برای کمک به فرزندتان در مورد EF، از پشتیبانی های بصری (مانند تصاویر مراحل روتین مانند مسواک زدن یا لباس پوشیدن) استفاده کنید، تا جایی که ممکن است با او تعامل داشته باشید  و صبر بیشتری در مورد چندگانه داشته باشید. -وظایف مرحله ای


در نهایت، به خاطر داشته باشید که تحقیقات نشان می دهد که با مداخله، مهارت های شناختی می تواند در کودکان مبتلا به ASD بهبود یابد.

  • جهت اطلاع از ساعت نوبت دهی به کانال ما بپیوندید