چگونه می توانم کودکم را سالم نگه دارم ؟

چگونه می توانم کودکم را سالم نگه دارم ؟

0 دیدگاه 25 خرداد 1400 چاپ خبر بازدید: 2207
مواجه با آلودگی می تواند برای کودکتان مفید باشد و ممکن است آنها را درمقابل وضعیّت آلرژی نگهداری کند. او را برای تمام آزمایش های معمول سلامتی نزد پزشک ببریدو مطمئن شوید تمام واکسنهایش به موقع تزریق شده اند..

سالم نگه داشتن فرزندتان

چگونه می توانم کودکم را سالم نگه دارم؟ 

به او غذاهای مناسب را برای رشد و زندگی خوب بدهید، هوای تازه و ورزش ها حائزاهمیت می باشند. یک کودک بی تحرک در خانه و اطراف تلویزیون و رایانه، استخوانهای قوی و محکم نخواهد داشت. اورا تمیز نگه داریدوعادت های بهداشت شخصی را ازطفولیّت به کودک بیاموزید. مواظب او باشید، ولی نه بیش ازحد. نمی توانید از ابتلابه عفونت وی جلوگیری کنید. سعی نکنید از میکروب ها کاملاً دوری کنید. مواجه با آلودگی می تواند برای کودکتان مفید باشد و ممکن است آنها را درمقابل وضعیّت آلرژی نگهداری کند. او را برای تمام آزمایش های معمول سلامتی نزدپزشک ببرید و مطمئن شویدتمام واکسنهایش به موقع تزریق شده اند. 

سالم نگاه داشتن فرزندتان,واکسیناسیون,بیماری های مختلف,بیماری کودکان,دکتراحمدشاه فرهت,متخصص کودکان,

 

از کجا می توانم توصیه و راهنمایی بگیرم؟

در صورت احتیاج به توصیه و راهنمایی، می توانید با مسئول بهداشت و یا پزشکتان صحبت کنید.معمولاً مسئولان بهداشت و یا پزشک از طریق صحبت تلفنی قابل دسترس می ­باشند. تعدادی از آنها کلینیک های نوزادان ویا کودکان را اداره می­کنند که می­توانید بدون داشتن وقت قبلی در آنها شرکت کنید. 

 

 

آیا فرزندم به ویتامین های مکمّل احتیاج دارد؟

بستگی دارد؛ اگر کودکی از یک رژِیم متعادل و خوب استفاده کند و ریسک بالایی برای کمبود ویتامین نداشته باشد، به ویتامین های مکمّل احتیاج ندارد. متأسفانه، بسیاری ازکودکان به خوبی غذا نمی­خورند و بنابراین می­توانید از شش هفتگی تا پنج سالگی به آنهاقطره ویتامین های A,D,C  بدهید.از مکمّل های دارای پایه آهن اجتناب نمایید، مگر اینکه برای فرزندتان تجویز شده باشد.

 

 

آیا فرزندم را از کسانی که سرماخورده اند دور نگه دارم؟

خیر، به جز اینکه فرزندتان یک مسأله جدّی ایمنی داشته باشد، اجباری به دور نگه داشتن وی ازسرماخوردگی و دیگر ویروس های معمولی ندارید. او ممکن است دچار سرماخوردگی های بی شماری در دوران طفولیّت شود، ولی این ها همگی قسمتی از ساختار یک سیستم ایمنی باارزش می­باشد.هرمرتبه که کودک شما با یک ویروس بخصوص یا باکتری مواجه می­شود، یک آنتی بادی همیشگی در مقابل آن به وجود می ­آورد که بتواند دررویارویی با آن بجنگد و برآن پیروز شود.

 

 

هر چند وقت باید کودکم را به دندان پزشک نشان بدهم؟

کودک شما لازم است که هر شش ماه یکبار، حتّی اگر دندانهایش بی عیب به نظر می آیند، توسط دندان پزشک ویزیت شود. برای وی قابل اهمیّت است که طرز نشستن در صندلی دندان پزشک بدون ترسیدن را یاد بگیرد. به دنبال دندان پزشکی بگردید که با بچه های کوچک خوب و مهربان باشد. در این مورد از دوستان، همسایگان و یا مسئولان بهداشت کمک بگیرید.

 

 

چه موقع باید بردن کودک به دندان پزشک را شروع کنیم ؟

هرچه زودتر شروع کنید، بهتر است. می توانید تا سه سالگی او صبر کنید. حتّی بهتر می توانید به محض این که دندان درآورد، او را به دندان پزشک نشان دهید. حتّی فقط برای نگاه کردن به شمادر حال نشستن شما روی صندلی دندان پزشک باشد (اگر رفتن به دندان پزشک شما را نگران می کند، بهتر است این نگرانی را نشان ندهید.) ابتدا احتمالاًکودکتان دوست دارد روی زانویتان بنشیند تا آزمایش شود . در حقیقت ، این ویزیت هاکمی بیشتر از ویزیت های احوال پرسی خواهند بود، زیرادندان های زیادی برای معاینه وجود ندارند. همانطور که او بزرگ می شود کم کم قادر خواهد بودبه تنهایی روی صندلی بنشیند.

دندان پزشکی کودکان,سالم نگاه داشتن فرزندتان,واکسیناسیون,بیماری های مختلف,بیماری کودکان,دکتراحمدشاه فرهت,متخصص کودکان,

آیا کودک به پر کردن دندان  احتیاج خواهد داشت؟

بیشتر دندان های شیری کودکان هرگز به پر کردن احتیاج پیدا نمی­کنند، ولی قابل اهمیّت است که به هر حفره ای قبل از بزرگ شدن و دردناک شدن رسیدگی شود (اگر قبلاً دردناک نشده باشد) و قبل ازآنکه احتیاجی به کشیدن آن باشد. کودک نباید قبل از موعد دندان شیری خود را از دست بدهد، زیرااین دندان ها در پیشرفت قدرت تکلّم موثر بوده و از دست دادن زود هنگام آنها می تواند باعث نامرتّب شدن دندان های دائمی گردد.  

 

در صورت احتیاج به مداوا چه باید بکنم؟

 

سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید. بسیاری از روش های جدید، درد را کاهش می­دهند و ازصدای دریل (مته) اجتناب می نمایند. ولی بعضی از معالجات ممکن است همراه با درد باشد. اگرحفره کوچک باشد، ممکن است به تزریق احتیاجی نباشد؛ ولی یک حفره عمیق تر ممکن است به تزریق بی حس کننده احتیاج داشته باشد؛ لذا ممکن است ابتدا به وسیله کرم بی حس شود یا دندان پزشک ممکن است یک آرام بخش را توصیه کند و یا حتّی یک بی حس کننده عمومی را تجویز نماید.البته در این صورت از وی بخواهید در یک بیمارستان که دارای یک پزشک متخصّص بیهوشی باشد،انجام گردد.

ایمن کردن چیست؟

دادن یک واکسن از طریق دهان یا تزریق، به کودک قدرت ایستادگی در مقابل یک نوع ویروس و یا باکتری ویژه را می­دهد. واکسن ها سیستم ایمنی را فعّال می­کنند تا در مقابل عفونت آنتی بادی به وجود بیاورند. امراضی که کودک در مقابل آن ایمن می­شود، عفونی وناخوشایند می باشند. بعضی از آنها مرگ آورندوبعضی باعث ناتوانایی های دائم می­شوند. خیلی از آنها هیچ گونه درمانی ندارند، ولی به دلیل وجود واکسن ها، بسیاری از امراض جدّی درحال حاضر نادر هستند.

 

 

 کودک شما به طور معمول باید در مقابل بیماری های زیر واکسینه شود:

فلج اطفال: یک ویروس که بر روی سیستم عصبی اثر می­گذارد و می­تواند باعث فلج دائم و یا درصورت تأثیر بر ماهیچه های سینه حتّی به مرگ منجر شود.

دیفتری: یک عفونت جدّی است که می­تواند به قلب و سیستم عصبی نیز سرایت کند.

کزازیک مرض باکتریایی مرگ آور که می­تواند ماهیچه ها را فلج کند و باعث گرفتگی عضلانی دردناک شود.

سیاه سرفه: یک بیماری باکتریایی که باعث سرفه شدید و ممتد می­شود و می­تواند باعث استفراغ،تشنّج و آسیب دیدگی ریه شود.

نوعی آنفولانزا: یک نوع عفونت باکتریایی که باعث یک سری بیماری های جدّی شامل: مننژیت وسینه پهلو می­شود.

مننژیت: یک نوع عفونت باکتریایی است باعث یک نوع بیماری تورّم شدیدمغزی می­شود.

سرخک: ویروسی است که باعث عفونت سینه و تشنّجح و خسارت جبران ناپذیرمغزی می­شود.

اوریون: یک عفونت ویروسی است که می­تواند باعث تورّم دردناک غدد بزاقی شود و برروی سیستم عصبی اثر گذاشته، به مننژیت منجر گردد.

سرخجه: یک ویروس که باعث تب و دانه های ریز و عقب افتادگی شدید در جنین می ­شود.

سل: یک عفونت باکتریایی شدید که عمدتاً بر روی ریه های شخص تأثیر می­گذارد. درمناطقی که سل رایج است، به نوزادان یک نوع ایمنی  با BCG(واکسن سل) داده می ­شود. در غیر این صورت این کاربعداً انجام می­شود.

 

آیا واکسنها کاملاً بی خطر هستند؟

در حالی که هیچ واکسنی کاملاً خالی از ریسک نیست، اهمیّت منفعت بیش از حد آن کاملاً ریسک خطر آن را در  هر کودکی از بین می­برد.عوارض مهم جانبی آنها تب، گریه و بی قراری در 24 تا 48 ساعت اولیه واکسینه شدن می­باشد. ممکن است قدری التهاب وقرمز شدن و کمی درد در محل تزریق و یک تورّم که چند هفته ماندگاری داشته باشد، به وجود می­آید. بعضی از واکسنها اثرات دیگری دارند.برای مثال MMR )سرخچه، سرخک، اوریون) ممکن است باعث ایجاد دانه های ریز ده روز بعد از تزریق شود. اگر در موردایمنی فرزندتان نگرانی دارید، با مسئول بهداشت و یا پزشکتان صحبت کنید.

 

چه ایمنی سازی­ های دیگری وجود دارند؟

هپاتیت B ممکن است به زودی به گروه واکسنهای ایمنی کودکان اضافه شود. این واکسن، بدن را درمقابل ویروسی که باعث امراض کبدی می­ شود، محافظت می ­کند.

آبله مرغان درحال حاضر، جزو واکسنهای معمول در بعضی کشورهاست. در انگلستان کودکان بین شش ماه تا چهار سال یک Hib (واکسن هیپوفیلوس آنفولانزا) اضافی برای تقویت سیستم ایمنی دریافت می ­کند. 

 

 

در چه مواقعی کودک نباید واکسیناسیون شود؟

اگر فرزندتان یک بیماری تب دار داشته باشد، از واکسینه کردن خودداری کنید. این به معنای آن نیست که او باید دوره واکسیناسیون را دوباره شروع کند. با پزشک یا مسئول بهداشت صحبت کنید.در صورتی که او یک واکنش شدید به تزریق قبلی داشته یا نسبت به تخم مرغ آلرژی شدید داشته و یا غش داشته و یا برای سرطان مداوا می­شود و یابیماری دارد که بر سیستم ایمنی وی تأثیر می­گذاردحتماً پزشک را در جریان قرار دهید.

دندان پزشکی کودکان,سالم نگاه داشتن فرزندتان,واکسیناسیون,بیماری های مختلف,بیماری کودکان,دکتراحمدشاه فرهت,متخصص کودکان,

 زمان واکسیناسیون:

پزشک یا مسئول بهداشتتان عمل واکسیناسیون را در مواقع آزمایشهای سلامتی وی انجام می­دهند.اگر کودک یکی از این ویزیت ها را از دست بدهد، نگران نباشید و این کار را در اوّلین فرصت انجام دهید.

  چه موقع داده می ­شود؟
  چگونه داده می ­شود؟
  چه داده می ­شود؟

در هنگام تولد، 2، 4، 6، 18 ماهگی و 4-6 سالگی

قطره خوراکی

فلج اطفال (polio)

در سن 2، 4، 6، 18 ماهگی و 6-4 سالگی

تزریق

سیاه سرفه، کزاز، دیفتری

در سن 12 ماهگی و 6-4 سالگی

تزریق

سرخک، سرخچه، اوریون (MMR)