شیردهی با استفاده از شیشه | گهوارک

شیردهی با استفاده از شیشه | گهوارک

0 دیدگاه 4 تیر 1400 چاپ خبر بازدید: 5559
برخی از مادران به استفاده از شیشه نوزادشان را تغذیه می‌کنند. امّا تغذیه با استفاده از شیشه تنها پرکردن آن و خوراندن به نوزاد نیست. در این مقاله به چگونگی شیردهی از این طریق می‌پردازیم.

شیردهی با استفاده از شیشه

چگونه با شیشه به نوزادم شیر بدهم؟

قبل از اینکه در جای راحت و بی‌سروصدایی بنشینید و به نوزادتان شیر بدهید، همه‌چیز را مهیّا کنید. مقداری از وقتتان را به شیر دادن نوزاد اختصاص بدهید و در این کار عجله نکنید. تا زمانی که به او شیر می‌دهید سعی کنید عاملی باعث نشود که در شیردادن به او وقفه ایجاد کنید. سرشیشه شیری را که گرم کرده‌اید، به دهان نوزاد نزدیک کنید. نوک سرشیشه را به لب‌ها یا گوشه دهان نوزاد بزنید. او بلافاصله دنبال سرشیشه می‌گردد، آن را به دهان می‌گیرد و مک می‌زند. شیشه را در زاویه‌ای بگیرید که همیشه داخل سرشیشه پر از شیر باشد. این امر مانع بلعیدن هوا توسط نوزاد می‌شود.

 

اگر نوزاد به هنگام شیرخوردن بخوابد چه باید کرد؟

اگر نوزاد در طی شیرخوردن خوابید و نتوانستید آروغ او را بگیرید، نگران نباشید. اگر نوزاد هوای زیادی بلعیده بود، او را برای مدّتی به حالت راست نگه‌دارید؛ بدین ترتیب ممکن است او همان‌طور که خواب است آروغ بزند. حتّی می‌توانید او را همان‌طور که خواب است روی سرشانه خود قرار بدهید. در هر حالتی که بتوانید سر نوزاد را حمایت کنید، می‌توانید در خواب آروغش را بگیرید.

تغذیه کودک با شیرخشک

 

نگرانی‌های تغذیه نوزاد با شیرخشک

چگونه می‌توانم بفهمم که نوزادم به‌اندازه کافی شیر خورده است؟

هنگامی‌که نوزاد شیر نخورد، بدین معناست که سیرشده است. ممکن است سرشیشه را رها کند و یا دردهانش نگه دارد، خوابش ببرد یا بیدار باشد. به‌هرحال وقتی دیگر مک نزد، یعنی سیرشده است. اگر هنوز شیری در شیشه مانده بود آن را خالی کنید و شیشه و سرشیشه را بشویید. اگر نوزاد تمام شیر موجود در شیشه را خورد، در نوبت بعدی مقدار بیشتری شیرخشک برای او در نظر بگیرید.

 

آیا باید علاوه بر شیرخشک به نوزادم آب هم بدهم؟

بله هرچند شیرخشک معمولاً کافی است، امّا اگر نوزاد گرمش باشد تب داشته باشد یا هوا واقعاً گرم باشد؛ در این شرایط دادن یک شیشه شیر اضافی به نوزاد، کم‌آبی بدن وی را جبران نمی‌کند؛ زیرا شیرخشک به همان اندازه که محتوی آب است، نمک، پروتئین، کربوهیدرات و دیگر مواد غذایی را هم دارا می‌باشد. تحت این شرایط چنانچه نوزاد یک شیشه شیر موردنیاز خود را خورد و بازهم خواست، باید مقداری آب جوشیده سرد در شیشه بریزید و به او بدهید.

 

آیا می‌شود به‌جای اینکه شیشه را خودم به نوزادم بدهم، برای او تکیه‌گاهی تهیه کنم؟

خیر، زیرا خطر گرفتگی در این کار وجود دارد. از طرف دیگر نوزاد در این روش از گرمای آغوش شما در هنگام تغذیه محروم می‌شود. چنانچه بعد از چند هفته اول نیاز بود که یک دستتان را آزاد بگذارید، می‌توانید برای کنترل نوزاد از چند بالش استفاده کنید و با دست دیگرتان شیشه شیر نوزاد را دردهان او بگذارید و آن را در زاویه مناسب قراردهید. هرچند در این روش بازهم او از آغوش شما محروم می‌شود. بهترین راه این است که ضمن شیر دادن به نوزاد، او را در میان بازوانتان در آغوش بگیرید؛ زیرا با این کار ارتباط پوست باپوست و چشم با چشم بین شما و نوزادتان برقرار می‌شود که در تأمین نیازهای عاطفی او مؤثر است.

 

چرا نوزادم قسمت اعظم آنچه را که خورده است، بالا می‌آورد؟

به دلیل ناشناخته‌ای، برخی از نوزادان از بقیه بیشتر بالا می‌آورند. آن دسته از نوزادانی که با ولع و سریع شیر می‌خورند، بیشتر از بقیه نوزادان آن را برمی‌گردانند. معمولاً این‌گونه است که وقتی نوزاد بیش از حد نیازش شیر می‌خورد، تعداد مازاد را بالا می‌آورد. همیشه مقدار غذایی که بالا آورده شده، بیش از آن مقدار که حقیقتاً هست به چشم می‌آید. بدین ترتیب ممکن است با دیدن مازاد برگردانده شده توسط نوزاد، متعجّب شوید. به هر حال چنانچه نوزاد به شدّت استفراغ می‌کرد یا واقعاً میزان برگردانده شده زیاد بود و یا حال عمومی‌اش خوب نبود، با پزشک تماس بگیرید.

 

چرا نوزادم دچار یبوست شده است؟

نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند، معمولاً مدفوعشان سفت‌تر از مدفوع نوزادانی است که با شیرمادر تغذیه می‌شوند. گاهی نوزادان دسته اوّل ممکن است به‌طور کامل دچار یبوست شوند، به‌طوری‌که عمل دفع برای آن‌ها سخت شود و ممکن است با درد همراه باشد. یبوست ممکن است ناشی از سوءتغذیه هم باشد؛ یعنی شما به‌اندازه کافی به نوزاد شیر ندهید یا نگذارید به آن اندازه که می‌خواهد شیر بخورد. این مسئله می‌تواند به دلیل کم‌آبی بدن هم باشد. یبوست ممکن است  در اثر مشکلات داخلی بدن نوزاد مثل غدد تیروئید غیرفعّال و مگاکلون نیز باشد که هردوی این بیماری ها بسیار نادر هستند و جواب آزمایش گاتری نوزادتان بیماری تیروئید را منتفی می‌کند. یبوست معمولاً با دادن شیرخشک بیشتر و بعضاً آب جوشیده سرد به نوزاد، برطرف می‌شود. ممکن است پزشک به‌عنوان راهکار به شما بگوید مقداری آب جوشیده سرد به شیر خشک او اضافه کنید. چنانچه یبوست همچنان ادامه داشت، مجدداً با پزشک مشورت کنید.