پرسش و پاسخ در مورد بارداری مادران | گهوارک

پرسش و پاسخ در مورد بارداری مادران | گهوارک

0 دیدگاه 19 بهمن 1400 چاپ خبر بازدید: 973
دوران بارداری یکی از مهمترین دوره ها برای مادران و نوزاد می باشد که سلامتی نوزاد و مادر در این دوران بسیار حائز اهمیت است و مادران جوان باید سعی نمایند تا چکاپ های دوره ای و مراجعه به متخصص زنان و زایمان در این دوران را فراموش نکنند.

 پرسش و پاسخ در مورد بارداری مادران:

پرسش و پاسخ در مورد بارداری مادران

پرسش : آیا مصرف فولیک اسید در ابتدای آبستنی اهمیت دارد و خانم حامله روزانه از چه مقدار فولیک اسید باید استفاده کند ؟

پاسخ : فولیک اسید نوعی ویتامین است. تحقیقات نشان داده که این ویتامین برای تشکیل و تکامل نخاع جنین داخل رحم مادر ضرورت دارد. چون نخاع جنین در هفته های اول دوران بارداری تشکیل می شود، بنابراین خانم هایی که قصد حامله شدن دارند باید قبل از آبستنی و نیز در هفته های اول تا آخر هفته سه ماهۀ اول دوران آبستنی خود، روزانه 0/4 میلی گرم فولیک اسید مصرف نمایند.

پرسش : آیا در دوران آبستنی می توانیم از غذاهای آماده و بسته بندی شده مصرف کنیم ؟

پاسخ : مادر آبستن نباید از غذاهایی که در کارخانه ها به صورت تجاری تهیه شده و به صورت بسته بندی و کنسرو شده در فروشگاه ها عرضه می شود، استفاده نماید، زیرا به این نوع غذاها چربی زیاد، نمک، مواد نگهدارنده و مواد رنگی اضافه شده است.

پرسش : آیا در دوران آبستنی می توانیم از آب میوه های آماده و بسته بندی شده استفاده نمایم ؟

پاسخ : آب میوه هایی که به آنها مواد معطر، رنگی و گاز اضافه شده است و در فروشگاه ها وجود دارد، برای مادر آبستن ضرر دارد و سلامت جنین را به مخاطره می اندازد. بهتر است از آب میوه های طبیعی و تازه استفاده شود. از طرفی مادر آبستن نباید آب میوه هایی که کالری زیاد دارد مصرف کند، زیرا موجب افزایش وزن او می گردد. یک لیوان آب ساده و یک لیوان شیر احتیاج مایعات روزانه مادر را تأمین می کند. شیر و موز که مخلوط شده باشد هم خوش طعم و هم دارای مقادیری کلسیم است و مادر می تواند هر روز مصرف کند.

پرسش : چه غذاهایی در دوران آبستنی زیان آور است و ممکن است در مادر آبستن ایجاد بیماری کند ؟

پاسخ : مادر آبستن ممکن است با خوردن بعضی از غذاها یا رعایت نکردن بهداشت غذا دچار بیماری گردد و جنین او هم مبتلا گردد. مختصری از این بیماری ها در زیر شرح داده شده است.

لیستریوز : اگر خانم آبستنی غذاهایی مانند شیر یا پنیر پاستوریزه نشده یا گوشت کاملاً پخته نشده یا سالاد و شیرینی که به میکروب لیستریا آلوده شده باشد حتی اگر هم در یخچال نگهداری شده باشد مصرف کند، میکروب مزبور در آن غذا رشد و تکثیر می باید و مادر آبستن پس از خوردن دچار بیماری می گردد و جنین او نیز مبتلا شده و سقط می گردد. اگر خانم آبستنی با گوسفند آلوده به این میکروب نیز تماس پیدا کند ممکن است مبتلا گردد. علایم این بیماری عبارت است از : علایم سرماخوردگی، اسهال و درد شکم. بنابراین هر مادر آبستنی باید غذای خوب و سالم و بهداشتی مصرف کند.

سالمونلوزیز : عفونت روده ای ناشی از میکروب های سالمونلا را سالمونلوزیز می نامند. اگر مادر آبستنی آب یا غذاهای آلوده به میکروبهای سالمونلا را مصرف کند ( آب الوده، تخم مرغ کاملاً پخته نشده یا گوشتی که کاملاً پخته نشده باشد ) یا با حیوانی که آلوده به این میکروب باشد تماس پیدا کند دچار این بیماری می گردد. علایم این بیماری عبارت است از تب، دردهای شدید شکمی، تهوع و اسهال ( بعضی از مواقع همراه خون ) که 6 تا 48 ساعت ( به طور متوسط 24 ساعت ) پس از خوردن غذای آلوده ایجاد می شود.

برای پیشگیری از این بیماری مادر آبستن باید بهداشت را کاملاً رعایت نماید، قبل از خوردن هر غذایی دست های خود را بشوید، مواد غذایی مطمئن و سالم مصرف کند و از خوردن مواد غذایی مشکوک و تخم مرغ نپخته و گوشت کاملاً پخته نشده و سبزیجات ضدعفونی نشده خودداری نماید.

توکسوپلاسموزیز : ابتلا به عفونت ناشی از انگل توکسوپلاسما گاندی را توکسوپلاسموزیز می نامند. اگر مادری در دوران آبستنی خود گوشت آلوده که کاملاً پخته نشده باشد مصرف کند یا با مدفوع حیوان ( مخصوصاً گربه ) که مبتلا باشد تماس پیدا کند یا سبزیجات نشسته مصرف کند ممکن است دچار این بیماری گردد و جنین داخل رحم او مبتلا و دچار عقب افتادگی مغزی می گردد.

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، مادر آبستن باید از خوردن گوشت کاملاً پخته نشده خودداری کند و در خانه گربه نگهداری نکند و اگر گربه در خانه دارد به او گوشت خام ندهد و در باغچه خانه کار نکند مگر با دستکش، زیرا خاک خانه ممکن است با مدفوع گربه آلوده باشد. خانم های آبستن باید قبل از خوردن غذا دست های خود را کاملاً با صابون بشویند. اگر خانم آبستنی مشکوک است باید از پزشک متخصص زنان و زایمان بخواهد که در ابتدای آبستنی خود از او از نظر این بیماری آزمایش خون انجام دهد تا بفهمد که مصون است یا نه.