مهم ترین مشکلات بینایی نوزادان نارس

مهم ترین مشکلات بینایی نوزادان نارس

0 دیدگاه 15 شهریور 1401 چاپ خبر بازدید: 7938
نوزاد نارس به نوزادی گفته می شود که قبل از هفته سی و هفتم بارداری متولد شود. از آنجایی که یک بارداری طبیعی 40 هفته طول می کشد و نوزادان نارس زمان کمتری برای رشد در رحم دارند، این باعث می شود که این نوزادان بیشتر در معرض بیماری یا نقص مادرزادی باشند.

بینایی نوزاد نارس:

بینایی نوزاد نارس


نوزاد نارس به نوزادی گفته می شود که قبل از هفته سی و هفتم بارداری متولد شود. از آنجایی که یک بارداری طبیعی 40 هفته طول می کشد، و نوزادان نارس زمان کمتری برای رشد در رحم دارند. این باعث می شود که این نوزادان بیشتر در معرض بیماری یا نقص مادرزادی باشند.

مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده تأیید می کند که کودکانی که زودرس به دنیا می آیند در معرض خطر بیماری های چشمی، از جمله استرابیسم یا رتینوپاتی نارس ( ROP ) نسبت به کودکان متولد شده رسیده هستند. از نظر متخصصان زایمان زودرس مسئول 35 درصد موارد اختلال بینایی در نوزاد است به دلیل این که مراحل نهایی رشد بینایی در چند هفته آخر بارداری اتفاق می افتد. بر این اساس، خطر ناهنجاری های چشمی به یکی از بزرگ ترین ترس ها برای والدین و همچنین پزشکانی تبدیل می شود.

◀ پیشنهاد مطالعه : نمودار رشد نوزادان نارس

انواع مشکلات بینایی در نوزادان نارس :

احتمال ابتلا به بیماری های چشمی و مشکلات بینایی در نوزادان نارس بیشتر است. شما باید مشکلات بینایی و اقداماتی که می توانید برای کمک به جلوگیری از کاهش بینایی انجام دهید را بدانید.

رتینوپاتی نارس ( ROP )

رتینوپاتی نارس ( ROP ) یکی از بیماری های چشمی است که در نتیجه رشد غیرطبیعی رگ های خونی رخ می دهد. نوزادانی که قبل از هفته سی و یکم یا با وزن بسیار کم متولد می شوند، احتمال ابتلا به رتینوپاتی نارس ( ROP ) بیشتر می شود، اختلال چشمی که می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.

در نوزادان مبتلا به ROP، رگ های خونی غیرطبیعی روی شبکیه هر چشم رشد می کنند. شبکیه لایه ای از بافت است که پشت چشم را می پوشاند و دیدن را ممکن می کند. عوارض بالقوه آن شامل نزدیک بینی، دوربینی، آسیب به شبکیه، استرابیسم، تنبلی چشم، و در بدترین حالت، نابینایی است. خوشبختانه، چشم پزشکان به لطف آزمایش و نظارت منظم، تنها تعداد کمی از نوزادان نارس از عوارض شدیدی که منجر به اختلال بینایی می شود، رنج می برند.

علائم رتینوپاتی در نوزادان نارس چیست؟

فقط یک چشم پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا کودک شما ROP دارد یا خیر. تمام نوزادانی که در معرض خطر ابتلا به آن هستند باید مدت کوتاهی پس از تولد و پس از بازگشت از بیمارستان به خانه، غربالگری شوند. گاهی اوقات، ROP تا زمانی که نوزاد 4 تا 6 هفتگی نداشته باشد، مشاهده نمی شود.

عللت رتینوپاتی در نوزادان نارس چیست؟

چشم های کودک در حدود هفته شانزدهم بارداری شروع به رشد می کند. اگر نوزادان خیلی زود به دنیا بیایند، این روند کوتاه می شود. رگ های خونی در چشم آنها زمان کافی برای رشد و نمو آنطور که باید ندارند. در عوض، در جایی رشد می کنند که قرار نیست، یا ممکن است آنقدر شکننده باشند که خونریزی یا نشت داشته باشند.

درمان ROP

بسیاری از موارد ROP خفیف هستند و نیازی به درمان ندارند. اما برخی از نوزادان برای جلوگیری از بدتر شدن این بیماری نیاز به درمان دارند.

گزینه های درمانی عبارتند از :

✓ لیزر درمانی ، نوزادان مبتلا به ROP پیشرفته ممکن است نیاز به لیزر در طرفین شبکیه داشته باشند. این درمان می تواند به جلوگیری از بدتر شدن ROP کمک کند و به محافظت از بینایی نوزاد شما کمک کند.

✓ جراحی چشم، 2 نوع جراحی شبکیه چشم برای نوزادانی که شبکیه آنها نیمه یا کاملاً جدا شده است وجود دارد.

هدف از جراحی ROP جلوگیری از نابینایی است. حتی با جراحی، برخی از نوزادان مبتلا به ROP همچنان از دست دادن بینایی یا کوری خواهند داشت.

استرابیسم

استرابیسم یا انحراف چشم یکی دیگر از بیماری های شایع چشم در کودکان با سابقه زایمان زودرس است همانطور که اشاره شد، هر چه سن حاملگی در هنگام تولد یا وزن هنگام تولد کمتر باشد، خطر ابتلا به چشم های ضربدری بیشتر است.

این بیماری ممکن است زمانی ظاهر شود که اعصابی که باعث حرکت چشم می شوند ضعیف باشند یا مشکلی در عضلات چشم وجود داشته باشد. در نتیجه، اگر کودک به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشود، ممکن است از رشد غیرطبیعی بینایی دو چشمی، تنبلی چشم یا کاهش بینایی غیرقابل برگشت رنج ببرد. همه اینها استرابیسم را به نگرانی قابل توجهی برای والدین و چشم پزشکان کودکان تبدیل می کند.

درمان استرابیسم

درمان استرابیسم ممکن است بسته به سن و هم ترازی چشم کودک توصیه شود. نوزادان و کودکان بسیار خردسال با چشم چرخشی ممکن است به جراحی یا عینک نیاز داشته باشند. جراحی استرابیسم بر روی عضلات چشم کمک می کند تا چشم ها به درستی هماهنگ شوند و دید خوب ایجاد شود. برای کودکان بالای 2 سال مبتلا به این بیماری، ممکن است عینک مخصوص برای کمک به تمرکز و صاف کردن چشم تجویز شود.

نزدیک بینی نوزادان نارس

این وضعیت زمانی رخ میدهد که کودک بتواند اشیا نزدیک را واضحتر از اشیای دور ببیند. این عارضه با استفاده از عینک درمان می شود.

◀ پیشنهاد مطالعه : گل مژه چشم کودک

تنبلی چشم نوزادان نارس

تنبلی چشم زمانی است که بینایی یکی از چشمان کودک آنطور که باید رشد نمی کند. پزشکان به این آمبلیوپی نیز می گویند. درمان آمبلیوپی در سنین پایین بسیار مهم است، به علت این که دست دادن دائمی بینایی جلوگیری کند.

چشم نوزاد نارس چه زمانی کامل میشه ؟

چشمان کودک شما از 16 هفته شروع به رشد می کند. سریع ترین رشد در 12 هفته آخر بارداری اتفاق می افتد. تولد زودرس این رشد را قطع می کند و منجر به بیماری های چشم می شود. سایر عوامل عبارتند از کم خونی، مشکلات تنفسی، انتقال خون و سلامت ضعیف. معاینه چشم تنها راه یافتن مشکلات بینایی نوزاد نارس است.

معاینه چشم نوزاد نارس

اگر نوزاد شما نارس است، از پزشک بپرسید که آیا نیاز به آزمایش دارد یا خیر. نوزادانی که در 30 هفتگی یا کمتر متولد می شوند و آنهایی که کمتر از 2 کیلو وزن دارند، باید غربالگری شوند. اگر کودک شما نیاز به معاینه دارد، از پزشک بپرسید که بهترین زمان چه زمانی است. بسته به زمان تولد نوزاد 4 تا 9 هفته پس از تولد طبیعی است. اگر پزشک هیچ علامتی پیدا نکرد، نیازی به معاینات بعدی ندارد.