شربت سرماخوردگی کودکان

شربت سرماخوردگی کودکان

0 دیدگاه 6 اسفند 1402 چاپ خبر بازدید: 1636
شربت سرما خوردگی در کودکان، برای زمانی است که کودک در ابتدای مبتلا به سرماخوردگی است و با مصرف این شربت می‌تواند بهبود پیدا کند. معمولاً کودکانی که در شرایط تب،گلودرد،خلط گلو و گلودرد و سرفه قرار دارند می‌توانند از شربت سرماخوردگی مناسب خود استفاده کنند.

شربت سرماخوردگی کودکان

با آغاز فصل زمستان، سرماخوردگی بین کودکان رواج می‌یابد. ازاین‌رو نگرانی والدین نسبت به کودکان بیشتر می‌شود اما ازطرفی راهی ندارند جز اینکه آگاهی خود را افزایش دهند. با اینکه بیشتر سرماخوردگی‌ها در اطفال و کودکان جزئی است اما عدم ‌رسیدگی می‌تواند شدت را بیشتر کند. درنهایت به درگیری سیستم تنفسی منجر شود که بدون‌شک مشکل‌ساز خواهد بود. لازم‌به‌ذکر است که سیستم ایمنی کودکان نسبت به بزرگسالان ضعیف بوده و توانایی لازم را به‌منظور مبارزه با همه عوامل خارجی که آسیب‌زا هستند را ندارند.

"شربت سرماخوردگی و شربت کوریزان دو شکل مختلف دارویی هستند که اهداف متفاوتی دارند. شربت سرماخوردگی اغلب برای درمان علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، سرفه و گلودرد استفاده می شود. معمولاً حاوی موادی مانند ضداحتقان‌ها، آنتی هیستامین‌ها و سرکوب‌کننده‌های سرفه کودکان است. از سوی دیگر، شربت کوریزان نوعی آنتی هیستامین است که معمولا برای تسکین علائم آلرژی مانند خارش، عطسه و آبریزش بینی استفاده می شود. هم شربت سرد و هم شربت کوریزان را می توان بدون نسخه خریداری کرد و در درمان علائم خاص موثر است. با این حال، مهم است که همیشه قبل از مصرف هر داروی جدیدی با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید."

 

شربت سرماخوردگی در تصویر نمایش داده شده است.

 

شربت سرماخوردگی کودکان برای چیست؟

شربت سرما خوردگی در کودکان، برای زمانی است که کودک در ابتدای مبتلا به سرماخوردگی است و با مصرف این شربت می‌تواند بهبود پیدا کند. معمولاً کودکانی که در شرایط تب،گلودرد،خلط گلو و گلودرد و سرفه قرار دارند می‌توانند از شربت سرماخوردگی مناسب خود استفاده کنند.

انواع شربت سرماخوردگی اطفال

زمانی‌که کودک به سرماخوردگی مبتلا می‌شود نگرانی زیادی برای والدین ایجاد می‌شود. بعضی از این نگرانی، بابت درگیرشدن ریه  کودک است. البته که با مصرف به‌موقع سرماخوردگی می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد. البته که داروهای سرماخوردگی انواع مختلفی دارند و ما در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. 

شربت سرفه کودکان

  • شربت تب کودکان
  • شربت دکونژستانت
  • شربت آنتی هیستامین
  • شربت‌های سرماخوردگی ترکیبی

موارد مصرف شربت سرماخوردگی

همان‌طورکه از اسم این شربت پیداست در زمان سرماخوردگی استفاده می‌شود. اما سؤال اینجاست که علائم سرماخوردگی چیست و درچه مواردی می‌توان از شربت سرماخوردگی استفاده کرد. 

در زمان روبرو شدن باتب کودکان، سرماخوردگی و گرفتگی بینی و خلط گلو، گلودرد و سرفه می‌توان از شربت سرماخوردگی استفاده کرد. البته درصورتی‌که جزئی باشد می‌توان از داروهای خانگی استفاده کرد درغیر این‌صورت استفاده از شربت سرماخوردگی با تجویز پزشک بلامانع است.

نحوه مصرف شربت سرماخوردگی برای کودکان

نحوه مصرف شربت سرماخوردگی کودکان، بسته به شدت بیماری کودک دارد. ازاین‌رو بهتر است پزشک مقدار مصرفی شربت را مشخص کنید. بهتر است قبل از شروع درمان، راهنمای مصرف داخل بسته مطالعه شود بدون‌شک نکات مهمی در آن ذکر شده است. 

درضمن در صورت فراموشی یک دوز از شربت سرماخوردگی، به‌محض یادآوری آن را مصرف کنید. درصورتی‌که به مصرف نوبت بعدی نزدیک باشد می‌توانید نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. این دارو می‌تواند همراه با غذا یا بدون غذا نیز مصرف شود و مانعی ندارد. درصورتی‌که تمام موارد را رعایت کردید و کودک شما بهبود نیافت بهتر است مجدداً به پزشک معالج مراجعه کنید.

 

شربت سرماخوردگی برای کودک در تصویر نمایش داده شده است.

 

تداخلات دارویی شربت سرماخوردگی اطفال

تداخلات دارویی می‌تواند تأثیرگذاری و عملکرد دارو را تغییر دهد و یا حتی سلامتی کودک را به خطر بیندازد. از این‌رو توصیه می‌شود قبل از تجویز به کودک حتماً درخصوص مصرف داروهای تجویزی و غیرتجویزی با پزشک مشورت کنید. حتی اگر در طول مصرف سرماخوردگی لازم است دارویی دیگر را هم به کودک دهید پزشک را در جریان مصرف آن‌ها قرار دهید. 

طبق تحقیقات انجام‌شده ازجمله داروهایی که می‌تواند با شربت سرماخوردگی تداخل داشته باشند عبارت‌اند از:

  • آنتی‌هیستامین‌های پوست
  • داروهای ضد درد و مسکن 
  • شل‌کننده‌های عضلانی 
  • داروهای ضد انعقاد
  • دیگوکسین
  • آنتی‌هیستامین‌ها 
  • داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای
  • داروهای خواب و یا اضطراب

عوارض شربت کوریزان

تمامی داروهای سرماخوردگی و حتی داروهای دیگر از عارضه‌هایی برخوردارند. ازاین‌رو می‌توان گفت داروی سرماخوردگی از داشتن عارضه مستثنی نیست. عارضه‌هایی که ممکن است شربت کوریزان داشته باشد شامل: استفراغ اسهال کودکان، خشکی دهان، بیماری پوستی و  یبوست کودکان باشد.

شرایط نگهداری شربت سرماخوردگی

به‌طورکلی نگهداری شربت‌ها شرایط خاص خود را دارد. درصورتی‌که از آن شرایط پیروی نشود امکان خراب‌شدن و فاسدشدن آن‌ها وجود دارد. از این‌رو بر روی هر شربت، اطلاعاتی نوشته شده است که می‌توان درجهت حفاظت از آن‌ها استفاده کرد. 

بهتر است برای مطلع شدن از شرایط نگهداری شربت سرماخوردگی به نوشته روی آن توجه کنید. دقت کنید که دارو را به دور از دسترس کودک نگهدارید و هم‌چنین دارو در جای خشک و خنک و به‌دوراز گرما و تابش باشد.

موارد منع مصرف شربت کوریزان

شرایطی وجود دارد که در آن زمان‌ها می‎بایست مصرف شربت کوریزان را قطع کرد و فوراً با پزشک معالج در میان گذاشت. در ادامه به این موارد می‌پردازیم تا بهتر بتوانید از سلامتی خود یا کودکتان محافظت کنید.

  • به تاریخ انقضای شربت کوریزان توجه کنید و هیچ دارویی را بدون تاریخ انقضا مصرف نکنید. 
  • هرگز داروی سرماخوردگی را به کودک دیگری حتی با علائم مشابه تجویز نکنید.
  • چنانچه کودک شما حساسیت با بیماری خاصی دارد حتماً با پزشک معالج در میان بگذارید. 
  • درصورتی‌که در زمان شیردهی به نوزاد، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، مشکلات تیروئید، مشکلات کبدی، گلوکوم، دیابت، بارداری و مشکلات ریوی هستید پزشک خود را مطلع سازید. 
  • اگر کودک به این دارو حساسیت نشان داد حتماً با پزشک معالج صحبت کنید.

 

کودک در حال دریافت شربت سرماخوردگی نمایش داده شده است.

 

هشدارها و احتیاط برای مصرف شربت سرماخوردگی

شربت سرماخوردگی کودکان بهتر است تنها طبق تجویز پزشک استفاده شود. چراکه مصرف دارو برای کودک بدون‌تجویز پزشک ممکن است عوارضی از جمله تشنج نوزاد را به‌دنبال داشته باشد.

  • قبل از مصرف شربت سرماخوردگی کودکان، حتماً به تاریخ انقضای آن توجه کنید. درصورت اتمام تاریخ انقضا به‌هیچ‌عنوان آن را مصرف نکنید.
  • درصورتی‌که می‌خواهید به کودک زیر 2 سال، شربت سرماخوردگی دهید حتماً دستورالعمل آن را مطالعه فرمایید.
  • مصرف دوز بیش ازحد می‌تواند باعث آسیب شدید به کبد کودک باشد.
  • به‌هیچ‌عنوان از شربت سرماخوردگی به‌عنوان آرام‌بخش برای کودک استفاده نکنید.

صحبت پایانی

شربت سرماخوردگی کودکان، عنوان مختلفی دارد و هرکدام مناسب یک شرایط کودک است. ازاین‌رو بهتر است به‌منظور استفاده از شربت سرماخوردگی به پزشک مراجعه کرده و با تجویز وی مصرف گردد. شما می‌توانید جهت تشخیص و درمان کودک خود، به مطب دکتر شاه فرهت، متخصص اطفال مراجعه نمایید. درضمن فراموش نشود نحوه نگهداری از آن و بروشور داخل شربت مورد توجه قرار گیرد.

  • جهت اطلاع از ساعت نوبت دهی به کانال ما بپیوندید