نمونه هایی از میان وعده های غذایی برای کودکان 7 تا 11 ساله | گهوارک

نمونه هایی از میان وعده های غذایی برای کودکان 7 تا 11 ساله | گهوارک

0 دیدگاه 5 آبان 1400 چاپ خبر بازدید: 876
کودکان در حال رشد اغلب بین وعده های غذایی گرسنه می شوند. با این حال، بسیاری از میان وعده‌ های بسته‌ بندی‌ شده برای کودکان بسیار ناسالم هستند. آن ها اغلب پر از آرد تصفیه ‌شده، قند و ترکیبات مصنوعی هستند. میان وعده ها فرصتی عالی برای اضافه کردن مقداری مواد مغذی به تغذیه کودکان است.

 

نمونه هایی از میان وعده های غذایی برای کودکان 7 تا 11 ساله

 

سالاد میوه ( Fruit salad )

سالاد میوه ( Fruit salad )

 خوردن این نوع سالاد، تشنگی کودک را برطرف می کند و موجب شادابی او می گردد. این سالاد بتاکاروتن، فیبر، پتاسیم، ویتامین C و E به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : دو عدد میوۀ کیوی پوست کنده و خرد شده، دو عدد هلوی پوست کنده و خرد شده، 6 عدد توت فرنگی، تعدادی دانه های انگور، ⅓ فنجان آب پرتقال تازه، یک قاشق آب لیمو و یک قاشق عسل.

روش تهیه : آب پرتقال، آب لیمو ترش و عسل را مخلوط نمائید و روی مخلوط میوه هائی که آماده کرده اید بریزید. سالاد آمادۀ مصرف است. بر حسب فصل و دسترسی به میوه های مختلف، می توانید با انواع میوه ها، سالادهای مختلفی تهیه و در اختیار کودک قرار دهید.

 

کباب میوه ( Fruit skewers )

 

یکی از راههائی که می توانید کودک را به خوردن میوه تشویق و ترغیب کنید، این است که قطعاتی از انواع میوه ها را در سیخ های چوبی مخصوص کباب قرار دهید و به کودک عرضه کنید، مخصوصاً هنگام بازگشت کودک از مدرسه، او از دیدن این میان وعده لذت می برد و میوه ها را یکی پس از دیگری از سیخ در می آورد و می خورد.

مواد لازم : مخلوطی از هر نوع میوۀ تازه که در فصول مختلف در اختیار دارید مانند آناناس، کیوی، توت فرنگی، هلو، سیب، خربزه، هندوانه یا میوه های خشک شده مانند انجیر و هلو.

روش تهیه : قطعاتی از انواع میوۀ بدون پوست و هسته را کاملاً بشوئید و به صورت یک در میان داخل سیخ های چوبی نمائید تا رنگ های مختلف به وجود آورد. کودک تکه های میوه را یکی پس از دیگری از سیخ خارج می کند و می خورد.

 

سالاد ماکارونی با گوشت مرغ ( Chicken and pasta salad )

 

کودکان معمولاً این نوع سالاد را دوست دارند. این سالاد بتاکاروتن، پتاسیم، پروتئین، ویتامین B،  فولیت و ویتامین C و E به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : 100 گرم گوشت فیلۀ مرغ که پخته و تکه تکه شده، 60 گرم ماکارونی شکل دار، یک فنجان سرخالی دانه های ذرت کنسرو شده، دو عدد گوجه فرنگی با پوست و تخمه های آن یا شش عدد گوجه فرنگی کوچک به اندازۀ گیلاس و یک عدد پیاز که به صورت نازک بریده شده باشد. برای تهیه سُس : سه قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک قاشق عسل و یک و نیم قاشق غذاخوری آب لیموی ترش.

روش تهیه : ماکارونی را با آب و کمی نمک طبق دستور کارخانۀ سازنده بپزید. گوشت مرغ پخته شده، دانه های ذرت، گوجه فرنگی و پیاز را با ماکارونی در ظرفی بریزید. سپس مواد لازم برای تهیه سُس را در ظرف جداگانه مخلوط کنید و سُس را به ظرفی که گوشت مرغ، ماکارونی، ذرت، گوجه فرنگی و پیاز دارد اضافه کنید و به هم بزنید. سالاد برای مصرف آماده است. این سالاد را در ظرف رنگین جلوی کودک بگذارید.

 

سالاد گوجه فرنگی های کوچک ( به اندازۀ گیلاس ) و پنیر

سالاد گوجه فرنگی های کوچک ( به اندازۀ گیلاس ) و پنیر

این سالاد از نظر رنگ بسیار جالب توجه است و به آسانی می توان آن را تهیه کرد. این سالاد پتاسیم، ویتامین B، فولیت و ویتامین A و E به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : تعدادی گوجه فرنگی به اندازۀ میوۀ گیلاس به صورت نصف شده، یک فنجان پنیر سفت ( که چرب و شور نباشد ) و برگ های تازۀ ریحان. برای تهیۀ سُس : یک و نیم قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک قاشق غذاخوری سرکۀ بالسامیک، کمی شکر، نمنک و فلفل سیاه.

روش تهیه : گوجه فرنگی ها را با پنیر در ظرفی بریزید. برای تهیه سُس : مواد لازم را در ظرفی مخلوط کنید و گوجه فرنگی و پنیر و در آخر برگ های ریحان که از ساقه های آن جدا شده است را روی آن قرار دهید و در ظرف رنگین جلوی کودک بگذارید.

 

سالاد ویتامین C

 

این سالاد از گوجه فرنگی، خیار، کیوی، روغن زیتون، آب لیموی ترش، فلفل و برگ های تازه ریحان تهیه می شود. برای ناهار، این سالاد را با کمی گوشت مرغ یا ماهی و یک عدد سیب زمینی پخته شده به کودک ارائه دهید. برای شام، این سالاد را بدون سیب زمینی پخته شده به کودک بدهید.

 

کودکان و نوجوانان در آشپزخانه ( Kid´s kitchen )

 

کودکان و نوجوانان، مخصوصاً دختران را از زمانی که می توانند قاشق به دست بگیرند، به آشپزخانه ببرید و آنها را با پختن غذاهای مختلف آشنا کنید. توجه داشته باشید که کودک و نوجوان را از گاز و وسایل گازی و برقی و کتری آب جوش و قابلمه هایی که در آن غذا پخته می شود کاملاً دور نگهدارید تا کوچکترین خطری برای او به وجود نیاید.

کودکان و نوجوانان بویژه از پختن شیرینی به اشکال و صورتهای مختلف، پختن غذا و شرکت کردن در پختن و تزئینات غذا و چیدن سفره لذت می برند. این تمایل سبب می شود که کودک و نوجوان هم با تهیۀ شیرینی و پختن غذا آشنا گردد و هم به مادر خود کمک کند.

 

پختن نان شیرینی به شکل آدَمَک توسط کودک و نوجوان

پختن نان شیرینی به شکل آدَمَک توسط کودک و نوجوان

مواد لازم : یک و نیم فنجان شکلات ریز، 300 گرم مارش مالو، نصف فنجان کرۀ بادام زمینی، دو قاشق غذاخوری کرۀ معمولی، پنج فنجان بِرِشتوک برنجی، نصف فنجان شکلات ریز برای آب کردن، چند عدد پِرِدزِل و چند عدد شکلات رنگی برای ایجاد شکل صورت روی شیرینی ها.

روش تهیه : ماهی تابۀ نسبتاً بزرگی نچسبی را انتخاب و به کمک مادر خود، چهار مواد اول که در بالا ذکر شده است را در آن بریزید و در درجه حرارت ملایم در حالی که دائماً هم می زنید، قرار دهید تا مواد شل ئ آب شوند. پس از آن برشتوک برنجی ( کُرون فِلِکس ) را به آن اضافه نمائید و مخلوط را روی طشتک بریزید و با فشار دست پهن کنید.

سپس با چاقو یا وسایل شیرینی پزی آنها را به شکل نان شیرینی گِرد در آورید. نصف فنجان شکلات دیگر را در ظرفی آب کنید و دو عدد پِرِدزِل و سه عدد شکلات آبی و قرمز که قبلاً تهیه کرده اید به عنوان چشم و بینی داخل شکلات آب شده کنید و روی شیرینی ها قرار دهید تا به شکل آدمک درآیند. توجه داشته باشید شکلات بینی آدمک را قرمز انتخاب کنید.